حال و هوای اقتصاد ایران و جهان در بیست‌ویکم مهرماه ۱۳۴۸

۵۰ سال پیش در چنین روزی

0 ۸۲۵

دو‌شنبه ۴۸/۰۷/۲۱ 

هویدا: قیمت گوشت باید ثابت بماند

 

شاید باورش مشکل باشد اما نوسانات قیمت گوشت و اعتراض صنف قصابان تهران به واردات گوشت منجمد از خارج، پای نخست‌وزیر را به میان کشید و جلسه‌ای در محل حزب ایران نوین تشکیل شد تا راه‌حل میانه‌ای پیدا شود. امیرعباس هویدا، شام‌گاه دیشب در نشستی با اعضای اتحادیه فروشندگان گوشت و قصاب شرکت کرد و پس از شنیدن گزارش وضع بازار و نظر اعضای اتحادیه، با آنان وارد گفت‌وگو شد. روح‌الله جعفری، رپیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت و قصاب تهران گفت: «افراد صنف قصاب پیرامون جلوگیری از ورود گوشت منجمد به کشور نظر داده و لزوم اتخاذ چنین روشی را خواستار هستند.»

اصرار به واردات نداریم

نخست‌وزیر ابتدا فلسفه تشکیل اصناف و اتحادیه‌ها را بیان کرد و ضمن تجلیل از کمک‌های آنان به دولت گفت: «شما وقتی برنامه مستدل و منطقی تنظیم و مطرح نمایید، آن برنامه از طرف حزب به تصویب می‌رسد و دولت هم آن را اجرا می‌کند.» هویدا ادامه داد: «منظور ما فقط این است که مردم کشور از نظر تامین گوشت مورد نیاز خود در زحمت نباشند و عرضه گوشت باید طوری باشد که نه شما ضرر کنید و نه به مردم اجحاف شود.»

او در باب لزوم در نظر گرفتن منافع ملی هم سخن گفت و اطمینان داد هر راه حل معقولی درباره گوشت که پیشنهاد شود و به تصویب حزب ایران نوین برسد، از طرف دولت اجرا می‌شود. هویدا گفت: «نظر دولت این است که گوشت سالم و خوب با قیمتی مناسب به دست مردم برسد. دولت اصرار ندارد که گوشت از چه مکانی وارد شود، بلکه این شما هستید که باید همت کنید، و با این شرط که سیاه بهار گوشت از میان برده شود و تجدید نشود و قیمت دوباره دچار نوسان نشود، این مسئولیت بزرگ را خود به عهده بگیرید.»

برای رفاه مردگان!

شهردار جدید تهران که تازه از انتخاب معاونان خود فارغ شده است، در جلسه دیشب انجمن شهر، از طرح‌های عمرانی، اقتصادی و اجتماعی خود برای اداره بهتر پایتخت رونمایی کرد. نیک‌پی، برگزاری نمایشگاه آسیایی در تهران را فرصت مناسبی برای جلب توجه مقامات به مشکلات اساسی این شهر دانسته و بنابراین تلاش دارد از این موقعیت به خوبی استفاده کند. در جلسه دیشب انجمن شهر، «پرداخت ۱۵هزار تومان به یک شرکت دکوراتور جهت دادن طرح تزئینی تهران مطرح و تصویب شد.» شهردار در همین جلسه اعلام کرد بخشی از اختیارات خود را به قائم‌مقامش، ابوالفتح نیرومند که هم‌زمان معاونت فنی شهرداری را هم بر عهده گرفته، واگذار کرده است. نیرومند رئیس پیشین سازمان مسکن بود. در همین جلسه «خرید ۲۰ دستگاه نعش‌کش از سازندگان خارجی مطرح گردید و مورد موافقت انجمن قرار گرفت.» ایرانی، از اعضای انجمن شهر تهران، این مصوبه را نشانه‌ای از توجه انجمن شهر نه تنها به آسایش زندگان، بلکه رفاه مرده‌ها دانست!

تقسیم تهران به ۳۰ ناحیه

غلام‌رضا نیک‌پی طرح تقسیم تهران به ۳۰ ناحیه را در انجمن شهر مطرح کرد و بنا شد این طرح در کمیسیون‌های بودجه و طرح‌ها مورد بحث قرار گیرد. پس از چند ساعت بحث، گزارش تلفیقی دو کمیسیون مطرح شد: «با توجه به اوامر مطاع و تاکیدات شاهنشاه آریامهر در فراهم‌ساختن وسایل رفاه و آسایش افراد مردم پایتخت یعنی تامین بهداشت و درمان، فراوانی ارزاق، تثبیت نرخ‌ها، نوسازی شهر و رفع مشکل ترافیک و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، کمیسیون فوق‌العاده طرح‌ها و بررسی‌ها در انجمن شهر پایتخت… تشکیل گردید. اعضا کمیسیون نام‌برده با اطلاعات وسیع خود از وضع شهر و سیاست دولت مبنی بر عدم تمرکز کارها و تجربیات یک‌ساله در انجمن شهر… در نظر دارند طرح‌هایی برای نیل به اهداف بالا تقدیم نمایند و برای این منظور در درجه اول باید شهر بزرگ پایتخت به قسمت‌ها و نواحی منطقی و قابل اداره تقسیم گردد.»

اعضای کمیسیون ویژه گفته بودند که در برخی نواحی ۱۲گانه کنونی، بیش از ۶۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند و عملا امکان برنامه‌ریزی برای این جمعیت وجود ندارد. بنا به پیشنهاد آنان، تقریبا هر ۱۰۰هزار نفر به یک شهرداری و شهردار ناحیه سپرده می‌شوند.

بنا بر بند دیگر، با هدف کاستن از رفت‌وآمدهای غیرضروری و اتلاف وقت ساکنان تهران، شعب همه ادارات دولتی و انتظامی در هر ناحیه مستقر می‌شوند و کارهای مربوطه را در همان ناحیه انجام می‌دهند.

بند دیگر پیشنهاد، ضمن گله و شکایت از تورم نیرو در شهرداری تهران و استخدام‌های غیرتخصصی، هرگونه استخدام جدید را ممنوع کرده بود. تصویب این پیشنهادات به بحث‌های بیشتر و تخصصی‌تر در انجمن شهر موکول شد. خبر دیگر از اقتصاد شهری که امروز منتشر شد، طرح جدید شهرداری برای غلبه بر مشکل ترافیک تهران بود. در طرح جدید، خیابان‌های اصلی و شلوغ تهران، یک‌طرفه می‌شوند و در عوض، مسیر مخصوصی برای اتوبوس‌ها در نظر گرفته می‌شود: «ترتیب کار طوری خواهد بود که اتوبوس‌ها از مسیر تعیین شده نمی‌توانند منحرف شوند و سایر وسائط نقلیه نیز متقابلا نمی‌توانند وارد مسیر اتوبوس‌ها شوند.»

وصول مالیات بدون نیاز به اقدام قضائی

از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی امروز، بخشنامه‌ای بود که وزارت دارایی درباره وصول بدهی مالیاتی مؤدیان صادر کرد. در این بخشنامه آمده بود «بعضی ادارات دارایی، ضمن تقسیط بدهی مالیاتی مودیان، برای اطمینان بیشتر سفته به مواعد معینه نیز از آنان دریافت و تصور می‌کنند که در صورت گذشتن موعد و پرداخت‌نشدن مالیات، برای وصول سفته‌های دریافت‌شده باید از طریق دادگستری اقدام کنند. در صورتی‌که اولا برای تقسیط مالیات احتیاج به گرفتن سفته نیست زیرا با قدرت اجرایی که قانون برای وصول مالیات‌ها به اداره دارایی داده، می‌توانند در صورت تعلل مودی از انجام تعهد خود، ولو این‌که مستند به سفته یا چک نباشد، بدهی مالیاتی او را از طریق توقیف اموال منقول و غیرمنقول و در بعضی موارد از طریق توقیف خود او، وصول کنند. ثانیا دریافت سفته در مواقع تقسیط مالیات، به هیچ‌وجه جنبه تبدیل دین یا تبدیل تعهد را ندارد تا احتایج به مراجعه به دادگستری باشد و دین مودی، به هر صورت که باشد، دین مالیاتی است.»

ترن برقی از قزوین تا ری

امروز اعلام شد بنگاه راه‌آهن طرح احداث یک ترن برقی از قزوین به کرج، از کرج به تهران و از تهران به ری را به یک شرکت مهندسین مشاور ژاپنی پیشنهاد کرده است. طرح پیشنهادی دیگر این بود که یک خط آهن سریع‌السیر میان شمال غربی تا جنوب شرقی تهران برقرار شود: «با برقراری سرویس‌های سریع ترن برقی در جنوب و شمال غرب و شمال شرق تهران، تخلیه غیرمنتظره‌ای در ترافیک متراکم کنونی تهران ایجاد خواهد شد.»

اعتبار ۲۰۰ میلیون مارکی

از نمایشگاه آسیایی خبر می‌رسد که پس از فروکش‌کردن هیجانات اولیه این رویداد بین‌المللی، کم‌کم بازار مذاکرات تجاری گرم می‌شود. دکتر منه، عضو هیات‌مدیره فدراسیون صنایع آلمان که ریاست غرفه این کشور در نمایشگاه را هم بر عهده دارد، در جمع خبرنگاران گفت: «آقای هویدا پیشنهاد کرده است برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور، کمیته‌ای تشکیل شود. ما ضمن استقبال از این پیشنهاد اعلام می‌کنیم به محض بازگشت، شورایی به همین منظور تشکیل می‌دهیم.»

این صنعتگر آلمانی، از ثبات کشور هم تجلیل کرد و ایران را مناسب‌ترین کشور خاورمیانه برای سرمایه‌گذاری دانست. او از ایجاد یک خط اعتباری ۲۰۰ میلیون مارکی توسط بانک‌های آلمانی خبر داد و اعلام کرد: «گرچه طرح‌های نهایی هنوز آماده نشده اما ما آماده مشارکت در زمینه‌های مختلف و به‌خصوص صنایع نو در ایران هستیم و اکنون تاسیس یک کارخانه پتروشیمی ۱۵ میلیون دلاری در ایران مورد بررسی قرار دارد.»

او ایجاد «دفتر توسعه واردات جمهوری فدرال آلمان» در نمایشگاه آسیایی را اعلام کرد؛ دفتری که با هدف راهنمایی تولیدکنندگان ایرانی درباره نحوه صادرات و بازار کالاهای مورد نیاز تاسیس شده است تا میان صادرات و واردات دو کشور تعادل برقرار کند. دکتر منه با اشاره به یک نکته مهم، نگرانی‌ها درباره تغییرات اساسی در هیات حاکمه آلمان غربی را برطرف کرد: «به نخست‌وزیر هویدا هم گفتم که تغییرات دولت و کابینه در آلمان، اثری روی تعهدات دولت و بخش خصوصی ندارد.» عضو هیات مدیره فدراسیون صنایع آلمان همچنین گفت: «بازرگانان ایرانی باید در لیست صادرات خود به آلمان تجدید نظر کنند. صادرات فرش به حد نهایی رسیده و امکان توسعه آن محدود است اما به میوه، سبزی، گل و نظایر آن احتیاج داریم و می‌توانید بازار وسیعی در آلمان داشته باشید.»

خبر دیگر از نمایشگاه آسیایی این‌که تعداد بازدیدکنندگان آن به مرز ۴۰۰هزار نفر نزدیک می‌شود. طبق آمارهای منتشره، تا آخر وقت دیروز، یک‌شنبه، بیش از ۳۹۲هزار نفر از نمایشگاه بازدید کرده‌اند. هزار میهمان خارجی، فقط از طریق مهرآباد وارد کشور شده‌اند و بهداری نمایشگاه به ۴۱۱ نفری که دچار سانحه شده بودند، امدادرسانی کرده است.

«پرز گوئردر» دبیرکل اونکتاد، «لویی تینه» وزیر تجارت فرانسه، «رنه نلسون» رئیس سازمان روابط اقتصادی خارجی این کشور، مهم‌ترین میهمانان خارجی امروز نمایشگاه بودند. امروز دکتر اقبال و اعضای هیات مدیره شرکت ملی نفت هم به نمایشگاه آسیایی آمدند و در غرفه شرکت ملی صنایع پتروشیمی مستقر شدند.

امضای قرارداد صادرات ۱۰۰ دستگاه کامیونت یک‌ونیم تنی ساخت یک کارخانه ایرانی به آلمان غربی را شاید بتوان مهم‌ترین دستاورد ملموس نمایشگاه تا این لحظه دانست.

تره‌بار فراوان و کمی گران

بارندگی‌های کافی سال گذشته سبب شده که بازار میوه و تره‌بار در شهرهای بزرگ، کمبود خاصی را حس نکند اما در عین حال «در میادین تهران بر اثر کمبود میوه‌های سردرختی و انقضای فصل» قیمت‌ها رو به افزایش گذاشته است. قیمت عمده برخی میوه‌ها در میادین تره‌بار تهران امروز به این شرح بود:

  • هندوانه همدان کیلویی ۱ تا ۲ ریال
  • خربزه گرمسار کیلویی ۳ تا ۵ ریال
  • خیار ورامین هر ۱۰۰ عدد ۵۰ تا ۱۲۰ ریال
  • سیب درختی کیلویی ۱۰ تا ۳۵ ریال
  • انجیر کن کیلویی ۱۰ تا ۲۰ ریال
  • انار ساوه کیلویی ۸ تا ۱۰ ریال

خبرهای کوتاه

  • کشف یک میدان نفتی عظیم در طبس خراسان.
  • تهران به ۳۰ ناحیه شهری تقسیم می‌شود. شهرداری تهران خطوط ویژه اتوبوس دایر می‌کند.‌
  • استادیوم ورزشی داوودیه افتتاح شد.
  • قزوین، کرج، تهران و ری با ترن برقی متصل می‌شوند.
  • ۱۷۰ کیلومتر از جاده شیراز بوشهر آسفالت شد.

روز شمار اقتصادی ۲۰ مهر ۱۳۴۸

روز شمار اقتصادی ۱۷ مهر ۱۳۴۸

روز شمار اقتصادی ۱۶ مهر ۱۳۴۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.