مهم‌ترین اخبار اقتصادی نیمروزی – چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸

چند - چند؟!

0 ۲,۳۶۸

۹۸/۰۹/۱۳

مروری بر مهم‌ترین اخبار اقتصادی چهارشنبه

ایسنا:

معاون وزیر راه و شهرسازی: خالی ماندن ۸۰ درصد ظرفیت بنادر شمالی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: میزان مبادلات تجاری ایران و روسیه حدود سه میلیون تن در سال است که با توجه به اینکه تنها از ۲۰ درصد ظرفیت بنادر تجاری‌مان استفاده می‌کنیم و باتوجه به تفاهم‌های امضاء شده اخیر در راستای گسترش تبادلات در این حوزه، می‌توانیم حجم آن رادر بازه زمانی کوتاه مدت تا دو برابر افزایش دهیم.

مهر:

یک مقام مسئول اعلام کرد جزئیات گازسوز کردن ۱.۴ میلیون دستگاه خودروی عمومی

به نقل از صدا و سیما، حمید قاسمی در تشریح جزئیات مصوبه نشست فوق العاده شورای اقتصاد گفت: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه انواع خودروهای عمومی مشمول اجرای این طرح می‌شوند. معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: با اجرای این طرح به همه خودروهای عمومی بنزین سوز تسهیلات   پرداخت می‌شود تا نسبت به دوگانه سوز کردن اقدام کنند سپس بعد از تبدیل خودروهای عمومی بنزین‌سوز، سهمیه بنزین این خودروها به دوگانه سوز کاهش می‌یابد.

 

ایسنا:

ذخیره ارزی در ۸ سال

عملکرد صندوق توسعه ملی در سال‌های فعالیت از این حکایت دارد که از حدود ۳۸ میلیارد دلار درخواست تسهیلات از محل صندوق حدود ۱۹ میلیارد دلار پرداخت شده و از سوی دیگر در بخش ریالی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان سپرده‌گذاری ریالی به منظور اعطای تسهیلات انجام شده است. با این وجود، آماری مشخص از میزان دارایی‌ها و موجودی صندوق توسعه ملی سال‌هاست که منتشر نشده است. صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۰ و طبق قانون تشکیل شد تا بتواند محلی برای ذخیره بخشی از درآمدهای نفتی به منظور ایجاد منابعی برای نسل‌های آینده و از سوی دیگر به کارگیری آن در توسعه کشور باشد؛ از این‌رو تاکید شد که تمام منابع صندوق باید در چارچوب اساسنامه اختصاص پیدا کند که در آن ممنوعیت اختصاص تسهیلات به دولت و از سوی دیگر تخصیص تمام منابع به صورت ارزی مورد توجه بود.

 

 

ایرنا:

۳۹ هزار کیلوگرم زعفران از کشاورزان خریداری شد

به گزارش روز سه‌شنبه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، «حسین شیرزاد» ضمن تشریح جزئیات خرید حمایتی زعفران، افزود: در مرحله اول بیش از ۱۲ میلیارد تومان به حساب زعفران کاران واریز شده است. وی اظهار داشت: به منظور اجرای سیاست‌های حمایتی دولت، در اجرای ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی به این سازمان جهت حمایت از کشاورزان تولیدکننده زعفران و به منظور پایداری تولید و تحقق ارز آوری مورد انتظار از این محصول مبادرت به خرید زعفران با قیمت های حمایتی تعیین شده از سوی وزارت متبوع کرد.

فارس:

پیش‌بینی۱۴ میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی در بودجه 99

معاون وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه کالاهای اساسی در سال آینده نیز با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تامین خواهند شد، گفت: جهت تامین این کالاها در سال آینده ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی پیش بینی شده است.محمدعلی دهقان دهنوی معاون وزیر اقتصاد و دارایی در گفت‌وگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد گفت: کالاهای اساسی در سال آینده نیز با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تامین خواهند شد. کالاهای اساسی مشمول ارز دولتی می توان به برنج، جو، ذرت، روغن خوراکی، دانه‌های روغنی، نهاده های دامی، دارو و چند قلم دیگر را نام برد.

 

ایلنا:

سیف مطح کرد: راز کنترل بازار ارز در سال ۹۷

در یادداشت ولی الله سیف آمده است: “تغییرات نرخ ارز طیف وسیعی از متغیرهای اسمی و واقعی را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد. این که سطح مطلوب و بهینه نرخ ارز برای یک اقتصاد چه چیزی است، نیازمند بررسی دقیق تحولات درونی و بیرونی اقتصاد در نتیجه تغییرات نرخ ارز است. در چنین بررسی‌هایی مطمئنا حساسیت صادرات و واردات کشور نسبت به تغییرات نرخ ارز می‌تواند حاکی از نکات بسیار مهمی برای سیاستگذار ارزی باشد. بنابراین با توجه به این که سیاستگذار ارزی باید نگاه کلان  و ملی را در نظر داشته  و در راستای حداکثر سازی منافع ملی اقدام کند، برقراری سطح بهینه نرخ ارز که به عنوان نرخ ارز تراز نیز از آن یاد می‌شود باید در دستور کار سیاستگذار ارزی قرار داشته باشد.

 

ایسنا:

برای اولین بار انجام شد: صادرات ۲۰۰ هزار تن بنزین به افغانستان از طریق بورس انرژی

رینگ بورس انرژی تا دقایقی دیگر درحالی میزبان انواع فرآورده‌های نفتی خواهد بود که طبق آخرین اخبار، ایران در این هفته توانسته برای نخستین بار از طریق بورس انرژی ۲۰۰ هزار تن بنزین به افغانستان صادر کند.از ساعت ۱۲ امروز (چهارشنبه) ۲۰ هزار تن برش سنگین هلدینگ پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۱۲۰ هزار تن بنزین با اکتان ۸۷ طی چهار محموله، ۲۲۰ هزار تن نفت گاز طی شش محموله، ۶۰۰۰ تن بنزین با اکتان ۹۱ طی دو مرحله، ۷۵ هزار تن بنزین اکتان ۹۵(بنزین سوپر) در دو محموله، ۷۰ هزار تن نفتای سبک پالایشگاه نفت آبادان، ۴۰۰۰ تن حلال ۴۰۲ پالایش نفت کرمانشاه، ۳۰۰۰ مترمکعب حلال ۴۰۲ پالایشگاه نفت بندرعباس برای معامله روانه رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران می‌شود.

 

 

ایرنا:

وزیراموراقتصادی و دارایی:معادل ۵۰۰ میلیارد دلار در ایران تحت پوشش بیمه قرار دارد

«فرهاد دژپسند »روز چهارشنبه در بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه افزود: صنعت بیمه نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته و فرصت‌های گسترده‌ای را برای توسعه می تواند فراهم کند. وزیر اقتصاد یادآورشد: روند توسعه در کشور همواره نیازمند حمایت حکومت ها بوده، اما این حمایت نمی تواند برای همیشه ادامه داشته باشد. دژپسند افزود: صنعت بیمه می‌تواند همه منابع را از بخش‌های مختلف را به نحوی شکل دهد تا به روند توسعه و رفاه جامعه کمک کند.

ایلنا:

رییس کل بیمه مرکزی:۱۳.۵ میلیون نفر در ایران تحت پوشش  بیمه درمان هستند/ صنعت بیمه معاف از مالیات باشد

غلامرضا سلیمانی در بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه که امروز با حضور رئیس جمهوری برگزار شد با اشاره به انواع بیمه در کشور اظهار داشت: در حال حاضر خدمات‌رسانی صنعت بیمه به کلیه آحاد کشور از تنوع خدمات 25 نوع برخوردار است اما متاسفانه مردم به حداقل خدمات بیمه آشنا هستند. وی ادامه داد: با استفاده از قانون اعداد بزرگ با صنعت بیمه می‌توان خسارات سنگین احتمالی را به حداقل رساند و می‌توان با جمع‌آوری پول‌های خرد مردم هدایت درستی در نقدینگی‌ها انجام داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.