ورود غول‌های هواپیماسازی به جنگ تعرفه‌ای آمریکا و اروپا

0 ۲,۷۴۲

آتش جنگ تعرفه‌ای که میان آمریکا و اروپایی‌ها به راه افتاده، این بار با جنجال جدید دو غول هواپیماسازی، یعنی بوئینگ و ایرباس، سوزاننده‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

حکم سازمان تجارت جهانی؛ هیزم جدید

پس از انتشار حکمی از سوی سازمان تجارت جهانی مبنی بر «تخصیص یارانه‌های پنهان اروپا به ایرباس»، بزرگ‌ترین هواپیماساز اروپایی، آمریکا تهدیدات خود برای اعمال تعرفه‌های تجاری جدید بر کالاهای اروپایی را از سرگرفته است.

جنگی به طول یک دهه

ایالات متحده آمریکا به بهانه تلافی کردن بخشی از اقدام اروپایی‌ها مبنی بر ارائه سوبسید حمایتی به بزرگ‌ترین کارخانه هواپیماسازی‌شان در جهت به دست آوردن مزیت بازار در اروپا، در ماه اکتبر تعرفه‌هایی به ارزش 7.5 میلیارد دلار بر کالاهای اروپایی اعمال کرده است. این در حالیست که بیش از یک دهه از ایراد اتهامات مختلف از سوی انحادیه اروپا و ایالات متحده مبنی بر ارائه یارانه‌های خلاف عرف تجاری، به دو کارخانه بزرگ هواپیماسازی دنیا، یعنی بوئینگ و ایرباس، می‌گذرد. البته، سازمان تجارت جهانی مدعیست که این ادعا در مورد هر دو طرف دعوا صدق می‌کند!

دعوا بر سر بازنشسته‌ها

روز یکشنبه، سازمان تجارت جهانی در حکمی اعلام کرد اتحادیه اروپا و برخی کشورهای عضو آن نتوانسته‌اند در از بین بردن عوارض جانبی ناشی از پرداخت سوبسیدهای حمایتی خود بر بازار هواپیماسازی آمریکا موفق ظاهر شوند. این در حالیست که ایرباس مدعیست آمریکا باید تعرفه‌های خود بر کالاهای اتحادیه اروپا را کاهش دهد، زیرا با بازنگشستگی سری هواپیماهای ایرباس380، شکایت آمریکا در مورد سوبسیدهای در نظر گرفته شده برای هواپیماهای ایرباس، عملا اهمیت خود را از دست داده است.

 

کریستین شیرر، مدیر ارشد تجاری ایرباس
                                                                          کریستین شیرر، مدیر ارشد تجاری ایرباس

اما سازمان تجارت جهانی ادعای شرکت ایرباس مبنی بر اینکه با بازنشستگی سری هواپیماهای ایرباس380، چهار کشور فرانسه، آلمان، اسپانیا و انگلستان یارانه‌های خود را بازپس گرفته‌اند را رد کرده است.

واکنش آمریکا

اما داستان به همین جا ختم نشد و رابرت لایتایزر، نماینده تجاری آمریکا عدم توانایی سازمان تجارت جهانی بر کنترل بازار را به‌شدت به باد انتقاد گرفت و گفت: «با توجه به گزارش امروز و عدم پیشرفت در مذاکرات برای به نتیجه رسیدن برای حل این اختلاف، ایالات متحده در حال آغاز فرآیندی برای ارزیابی افزایش نرخ تعرفه و مورد هدف قرار دادن برخی کالاهای دیگر اروپایی‌ است.»

رابرت لایتایزر، نماینده تجاری آمریکا
                                                                             رابرت لایتایزر، نماینده تجاری آمریکا

او در بیانیه‌ای که به تازگی منتشر شد، ادامه داد: «نیاز به اقدامات جدی برای متقاعد کردن اروپا به حذف سوبسیدهای حمایتی در حال حاضر به شدت احساس می‌شود تا در آینده صنایع ما بتوانند در سطح و شرایطی مشترک به رقابت بپردازند.»

موضع اروپا

به گزارش نشریه فایننشال تایمز، اتحادیه اروپا اما در موضع‌گیری خود، سازمان تجارت جهانی را به «خطاهای جدی قانونی» در ارائه این گزارش متهم کرده است. سخنگوی کمیسیون اروپا در این مورد اظهار داشت: «ما معتقد هستیم سازمان تجارت جهانی در روند صدور رای خود علیه اتحادیه اروپا، خطاهایی بسیار جدی را مرتکب شده است.» او همچنین از ارسال درخواست اروپایی‌ها برای تصحیح این خطاها به سازمان تجارت جهانی خبر داد.

اجلاس ناتو، جنجالی‌تر از همیشه!

انتظار می‌رود بیانیه لایتایزر تنش‌ها در اجلاس «ناتو» که روز سه‌شنبه در لندن آغاز به کار کرد را به حداکثر خود برساند؛ نشستی که با سخنان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر «مرگ مغزی ناتو» و واکنش‌های متفاوت دیگر کشورها از جمله آمریکا، رنگ‌وبویی جنجالی به خود گرفته است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری خود در نخستین روز همین اجلاس گفت: «ما قصد داریم از ایرباس مالیات بگیریم و این موضوع اتفاق خوبی برای بوئینگ خواهد بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.