روزهای سخت اژدهای زرد

0 ۷۱۱

 

چین، در آستانه 70 سالگی حکومت کمونیستی، درگیر تامین گوشت و برقراری امنیت و کنترل جنگ تجاری با آمریکاست

 

مغازه داران در شنژن، فروشندگان گوشت خوک در نانینگ، کارگران کارخانه در دونگوان، در سراسر کمربند صنعتی جنوبی چین طبقه کارگر تحت فشار است، و به تبع آن رئیس جمهور شی جینپینگ (Xi Jinping)  نیز تحت فشار قرار دارد .

یک جنگ تجاری طولانی با ایالات متحده ، اعتراضات در هنگ کنگ ، افزایش قیمت مواد غذایی و کندترین رشد اقتصادی در دهه‌ها ، از جمله بسیاری از مشکلات رهبر چین است، آن هم در شرایطی که این کشور برای جشن گرفتن 70 سال حکومت حزب کمونیسم آماده می شود، در نظر اول، همه چیز خوب به نظر می رسد: خیابان ها تمیز شده اند و امنیت قبل از تعطیلات اول اکتبر، هنگامی که رییس جمهور شی قرار است بعد از یک رژه نظامی از قدرت چین و حزب کمونیسم تجلیل کند، برقرار شده است. اما همه چیز به این خوبی پیش نمی ‌‌‌رود.

در شهر‌های چین، کم تر کسی دل و دماغ فکر کردن به جشن پیش رو را دارد، بخصوص در بخش‌های جنوبی چین، در مرز با ویتنام، و دلتای روی پرل، منطقه‌ای که هاب تجاری دونگوان (Dongguan) در آن واقع شده است و بیش از هر جای دیگری در چین تحت تاثیر تعرفه های تجاری است که ترامپ در راستای جنگ تجاری‌ اش با چین، بر سر راه توسعه صنعتی این کشور وضع کرده است؛ خانه ی صنایع هوآوی (Huawei Technologies Co) و مرز چین با هونگ کنگ که طی ماه های اخیر صحنه درگیری‌های بسیار شدید مردم و معترضان بر سر واگذاری حاکمیت این منطقه به چین بوده است. همین طور منطقه نانینگ (Nanning)، زمین‌های متعلق به دام دارانی که به پرورش خوک مشغول هستند و طی ماه‌های گذشته بر اثر شایع شدن تب خوکی، ارزش سهام‌هایشان به شدت سقوط کرده است.

تحلیل‌های ماه‌های اخیر نشان می دهد که این بحران اقتصادی در کمربند تولیدی چین که زندگی را برای مردم سخت کرده است، به زودی پکن را به لرزه در خواهد آورد.

دنیل وایلر (Dennis Wilder)، از مدیران سابق شورای امنیت ملی آمریکا که در حال حاضر در دانشگاه جورج تاون (Georgetown University) تدریس می‌کند، در مورد وضعیت اخیر چین می‌گوید: «رییس جمهور شی در حال حاضر با مجموعه ای از بحران‌های جدی رو به رو است که هر کدام از آن‌ها به تنهایی می تواند تبدیل به یک چالش بسیار عظیم برای دولت او بشود، هر چند دولت چین به هر حال در حالی که رییس جمهور شی در قدرت است، جشن 70 سالگی حاکمیت حزب کمونیسم را برگزار خواهد کرد اما با این بحران‌ها، جشن پیش رو نمی تواند آن قدر‌ها هم با شکوه باشد».

هفتاد سال پیش، در 1949، کمونیست‌های چین دولتی را ساقط کردند که تحت تاثیر دخالت‌های خارجی بسیار ضعیف شده بود، تورمی ایجاد کرده بود که قابل تحمل نبود و در نظر مردم به سود جویی و بی‌مبالاتی مالی شهره بود؛ حزب آقای شی امروز بعد از هفتاد سال در جایگاهی بسیار قدرتمند‌تر از آن روز قرار دارد، به عنوان بزرگ ترین اقتصاد دنیا بعد از آمریکا شناخته می شود و در حال گسترش نفوذ خود در سر تا سر جهان است. اما در قدرت ماندن حزبی که در اواخر قرن بیستم تقریبا کارش ساخته بود، باعث شده است دولت چین مدام نگران عقب کشیدن توده های مردم باشد، این نگرانی وقتی تشدید می شود که اوضاع اقتصادی کشور تحت تاثیر محرک های خارجی مانند جنگ تجاری که ترامپ علیه چین آغاز کرده است رو به بد شدن بگذارد. سخت شدن زندگی روزمره مردم عادی برای دولتی که به طور سیستماتیک مخالفان سیاسی خود را زندانی می کند، یک خطر واقعی به شمار می رود، در حال حاضر مهم ترین چیزی که نارضایتی‌ها را دامن می‌زند و ثبات دولت را تهدید می‌کند افزایش بی‌رویه قیمت گوشت خوک است.

دولت تلاش می‌کند با مقررات گذاری قیمت محصولات را در بازار‌های میوه و تره بار کنترل کند، اما این تلاش‌ها نتیجه چندانی به همراه نداشته است چون در عمل قصاب‌ها گوشت را با رشوه به قیمت‌هایی بالاتر از آنچه دولت مصوب کرده است می‌فروشند، و اگر چنین نکند، به دلیل این که حضورشان در بازارهای فروش محصولات تازه سودآور نیست غرفه‌هایشان را تعطیل می‌کنند تا از زیان مالی جلوگیری کنند. دولت علاوه بر این تلاش است گوشت تازه را سهمیه بندی کند تا هم قیمت هم توزیع آن را کنترل کند، مردم این سیاست را دوست ندارد، یک تولید کننده گوش خوک که در این مورد با بلومبرگ مصاحبه کرده می گوید:«با قیمتی که دولت برای گوشت خوک تحمیل می‌کند روی هر خوکی که فروخته می‌شود، حدود 200 ین، معادل 28 دلار ضرر می‌کنیم، فروشنده‌ها و تولید کننده‌ها از این سیاست گذاری راضی نیستند اما مردم معمولی که به بازار مراجعه می‌کنند تا حدودی از نتیجه راضی هستند. دولت گفته است برای جبران این ضرر و زیان به تولید کننده‌ها یارانه پرداخت خواهد کرد اما این وعده‌ها هنوز عملی نشده است».

تب خوکی، مهم ترین دلیل کاهش مصرف گوشت خوک در ماه‌های اخیر در چین است، مصرف این گوشت تنها در ماه اوت گذشته بیش از 50 درصد کاهش پیدا کرده است. هو چن هوا (Hu Chunhua) معاون نخست وزیر چین، پیش بینی کرده است که بحران در عرضه گوشت خوک و مواد غذای دیگری که تحت تاثیر جنگ تجاری با آمریکا قرار دارند، تا سال آینده ادامه پیدا کند، او همچنین گفته است که برای تامین گوشت مورد نیاز مردم چین، دولت باید سال آینده 10 میلیون تن گوشت وارد کند. « اگر رشد قیمت گوشت خوک با همین روند فعلی ادامه پیدا کند، زندگی مردم در مناطق روستایی و حاشیه‌ای به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. بخصوص مردمی که درآمد‌های پایین‌تری دارند از این رشد قیمت ضرر خواهند کرد، و این مساله روی فضای برگذاری جشن هفتادمین سالگرد حکومت حزب کمونیست تاثیر گذار خواهد بود».

دولت چین به خوبی واقف است که ادامه افزایش قیمت گوشت خوک می تواند به بالاگرفتن نارضایتی‌های عمومی از دولت بیانجامد، بروکرات‌ها به دنبال راهی برای حل مشکل هستند، از واردات اسپرم خوک‌های اصلاح نژاد شده از اروپا گرفته تا تقویت تولید کننده‌ها، دولت در تلاش است مشکل را برطرف کند و قیمت را دوباره تحت کنترل در بیاورد، اما تلاش‌های دولت‌های محلی برای کنترل اوضاع با روش‌های دیگر، منجر به ادامه ناکارآمدی برای کنترل قیمت‌ها شده است.

در مرز با هنگ کنگ ، مقامات پکن برای جدا کردن سرزمین اصلی از اعتراضات و کنترل جریان اطلاعات برای جلوگیری از الهام بخشی و ایجاد ناآرامی‌های مشابه در چین ، اقداماتی انجام داده اند. در پوشش رسانه ای، هنگ کنگ را مظهر هرج و مرج و خشونت به تصویر کشیده اند و روزنامه نگاران محلی به هنگ کنگ اعزام شده اند تا بتوانند روایت‌های موجود در مورد آنچه در این شهر در جریان است را کنترل کنند. همزمان این تنش باعث شده اتباع چینی تمایلی به ورود به هنگ کنگ از طریق شنژن نداشته باشند و مأموران با دقت بیشتری مسافران را مورد بررسی قرار داده و دستگاه‌های شخصی را جستجو کنند. شهروندانی مانند لی ژی (Li Zhi)، که یک غرفه کوچک فروش لوازم جانبی تلفن همراه در نزدیکی پاسگاه گمرک را اداره می کند، مخالف این اعتراضات هستند حتی اگر آگاه باشند که بسیاری در هنگ کنگ از آنها پشتیبانی می کنند. لی 34 ساله در مورد علت مخالفتش با اعتراضات در هنگ کنگ می گوید:«از وقتی این اعتراض‌ها شروع شده کاسبی واقعا بد شده، فقط مساله کاسبی نیست، این مسائل برای جشن ساگرد 70 سالگی حکومت حزب کمونیسم بر چین هم بد است.»

از مسائل دیگری که می تواند جشن 70 سالگی حکومت حزب کومنیسم را تحت تاثیر قرار دهد، جنگ تجاری چین و آمریکا است، در حالی که تحت تاثیر این جنگ و وضع تعرفه های متقابل هر دو اقتصاد بزرگ جهان تحت فشار هستند، تلاش‌ها برای برقراری گفت و گوی فوری اقلا برای کاهش درد ناشی از تعرفه‌ها ادامه دارد، هر چند کسی امیدوار نیست که در کوتاه مدت وصول به توافق قابل تصور باشد. سوزان شیرک (Susan Shirk) استاد دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو که قبلا معاون وزیر سابق امور خارجه آمریکا بوده است، دراین مورد می گوید: « نگرانی‌های داخلی می تواند بر توان رهبران چین در عرصه مذاکرات خارجی تاثیر گذار باشد. رهبران چین می خواهد در نظر مردمشان قوی باشند، همزمان نیاز دارند که سطح تنش ها با آمریکا و سایر کشور‌ها را به حدی بالا نبرند که برای آنها خطر آنی ایجاد کند، مشکل این است که نمی توانند راه حل مناسب برای حفظ وجهه و همزمان کاهش تنش‌ها را پیدا کنند. به طور مشخص، رییس جمهور شی هنوز نتوانسته به چنین راه حلی دست پیدا کند»

در حال حاضر، حتی اگر چین و آمریکا دور تازه‌‌ای از مذاکرات بر سر تعرفه‌های تجاری را اغاز کنند، باز هم دست‌یابی به توافق دوجانبه بسیار دور از نظر است، در حالی که دولت محلی هنگ کنگ تلاش کرده با لغو قوانینی که موجب اعتراضات شده است از شدت تضاهرات در این شهر بکاهند، مردم هنوز در خیابان‌ها هستند و فشار بر پکن از این جبهه ادامه دارد، از طرف دیگر با این که دولت تلاش می کند قیمت گوشت خوک را به هر طریق ممکن کنترل کند، بسیاری از عوامل، از جمله تب خوکی شایع شده که میزان زادآوری خوک‌ها را کاهش می دهد در اختیار دولت نیست.

، بیست روز پیش در یک سخنرانی عمومی در مورد مشکلات اخیر دولت گفت که مسائلی که در طولانی مدت ایجاد شده اند نیاز به راه حل هایی که در طولانی مدت کارآمد باشد، دارند. او با اشاره به آن چیزی که در بهار عربی رخ داده از اعضای حزب و مردم کشور خواسته است برای ایجاد و نگه داری ثبات در کشور بکوشند و تاکید کرده است که حزب به هیچ عنوان نباید ارتباطش با مردم را از دست بدهد. حتی با وجود این اظهارات هم روشن است که دولت چین و شخص رییس جمهور در مقطع بسیار حساسی قرار دارند، فشار‌ها بر چین زیاد است و معلوم نیست تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد، در این شرایط رییس جمهور شی از مردم و اعضای حزب خواسته است بیش از هر زمان دیگری وحدت و وفاداری به حزب را حفظ کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.