واکنش بازار‎های نفت به توافق آمریکا و چین

0 ۵۱۷

بازارهای نفت به توافق آمریکا و چین روی خوش نشان دادند

 

  • به نظر می‎رسد علائم خوبی که از آمریکا دریافت می‎شود، بازار نفت را به سمت آرامش بیشتر هدایت می‎کند، در آغاز معاملات هفته جدید، قیمت نفت بعد از هفت هفته صعود، اندکی عقب نشینی کرده است، واکنش مثبت بازار‎ها به نزدیک شدن دست‎یابی به یک توافق نهایی بین آمریکا و چین.

 

هر چند بحران هنگ‎کنگ هنوز باقی است و خشونت‎ها در این شهر هر روز بیشتر از دیروز بر بازارهای مالی اثر می‎گذارد بازار‎های نفتی تصمیم گرفتند به وضعیت جدید عادت کنند، بازار‎های مالی اما هنوز متاثر از آنچه در هنگ کنگ رخ می‎دهد ملتهب هستند.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا که در آستانه استیضاح قرار دارد، این هفته گفته است که  مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا و بر سر جنگ تجاری که آمریکا علیه اقتصاد چین و واردات کالای چینی آغاز کرده است، “به طرز بسیار زیبایی” پیش می­رود ، علاوه بر این تلاش کرده است ابراز نگرانی­های ناظران اقتصاد آمریکا در مورد میزان آمادگی آمریکا برای عقب­نشینی از سیاست تعرفه­گذاری روی واردات محصولات را زیر سوال ببرد و گفته است که نگرانی­ها در این مورد نادرست است؛ آن هم در شرایطی که مهم ترین نقطه قوت تبلیغاتی رییس جمهور آمریکا ایجاد مشاغل موقت زیر سایه افزایش تعرفه­های واردات کالا بوده است و در صورت حذف این تعرفه­ها، ادامه روند رشد ایجاد اشتغال در پرده­ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

با این وجود، خوش­بینی به آرامی به بازار نفت باز می­گردد؛ نفت از اوایل ماه اکتبر با نزدیک شدن دو اقتصاد بزرگ جهان به سمت توافق تجاری محدود، آرامش بیشتری را تجربه می­‎کند.سرمایه­گذاری خالص در نفت خام West Texas Intermediate درهفته گذشته افزایش پیدا کرده است؛ و برخی ناظران امیدوار هستند که اوپک و متحدانش روند کاهش تولید را در ماه آینده کاهش دهند به این ترتیب احتمال دارد تولید اوپک هم اندکی افزایش پیدا کند.

بازارهای نفت امیدوار به توافق آمریکا و چین روی خوش نشان دادند

استفان اینز (Stephen Innes)، استراتژیست بازار آسیا و اقیانوس آرام در AxiTrader ، در یادداشتی گفته است با وجود این که سرمایه گذاران همچنان گروگان تغییرات سریع در مذاکرات تجاری ایالات متحده و چین هستند اما در نهایت از نمودار­های اقتصادی چنین بر­می­آید که اوضاع در حال بهبود است.

نفت وست تگزاس اینترمدیت، برای تحویل ماه دسامبر در بورس نیویورک، با کاهش۵۷ سنت یا ۱٪ قیمت به ۵۶.۶۷ دلار در هر بشکه رسیده است. قیمت ۵۷.۲۴ دلارکه برای این نفت در روز جمعه ثبت شده است، بهترین قیمت این نفت از  ۲۴ سپتامبر تا امروز است.

با وجود کاهش قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت، نفت برنت برای تحویل در ماه  ژانویه پس از صعود ۱.۳ درصد در هفته گذشته، در بورس ICE Futures اروپا مستقر در لندن با یک درصد کاهش به ۶۱.۸۷ دلار در هر بشکه رسید.

هفته گذشته نشانه‎­هایی وجود داشت مبنی بر اینکه آنچه توافق فاز اول ایالات متحده و چین در مورد تعرفه­‎های تجاری آمریکا روی کالای چینی می­شود، شامل بازپرداخت تعرفه‎­های اخذ شده هم بشود، اما ترامپ روز جمعه خبر داد که هنوز توافقی در این زمینه حاصل نشده است و او قصد ندارد درآمدی که از این راه کسب شده است را بازگرداند. این انتظار وجود دارد که تعرفه­‎های جدید تعیین شده برای ۱۵ دسامبر به عنوان بخشی از یک توافق اولیه عملی نشوند، اما بسیاری از مالیات­‎ها بر واردات کالا از چین، همچنان وجود خواهند داشت، با این که هنوز چین درمورد برنامه اعلام شده از طرف آمریکا اظهار نظر رسمی نکرده است، احتمالا این سیاست تازه مورد قبول دولت چین قرار نخواهد گرفت.

رییس جمهور چین، که هنوز زیر فشار افزایش خشونت نیروهای دولتی بر علیه معترضان در خیابان­های هنگ­‎کنگ است، بعید است به سادگی علیه آنچه توافق فاز اول خوانده شده است قد علم کند، اما بعید است به یک شوی تبلیغاتی برای کاهش فشار­ها روی رییس جمهور آمریکا در آستانه استضاح هم تن بدهد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.