مهم‌ترین اخبار اقتصادی نیمروزی – ۹ شنبه آذر ۱۳۹۸

چند - چند؟!

0 ۵۳۱

۹۸/۰۹/۰۹

مروری بر مهم‌ترین اخبار اقتصادی شنبه

فارس:

۳ عامل انفعال وزارت اقتصاد در جنگ اقتصادی/ دولت وزیر قوی نمی‌خواهد

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد با برشمردن ۳ عامل انفعال وزارت امور اقتصادی و دارایی در تحریم و جنگ اقتصادی عنوان کرد: احتمال دارد دولت وزیر اقتصاد قوی نمی‌خواهد و بخش‌های موازی ایجاد کرده است.وزارت اقتصاد با دستان خالی به جنگ اقتصادی و تحریم رفته و نقش فعالانه و موثری در این مسیر بازی نمی‌کند که ناشی از ساختارها و مدیریت بوده و ضعف اطلاعات از بازیگران اقتصادی این مشکلات را مضاعف کرده است. این‌ها گوشه‌ای از تحلیل یک استاد اقتصاد است که علاوه بر کرسی دانشگاه، مسئولیت اجرایی در بالاترین سطح وزارت امور اقتصادی و دارایی داشته و از مصائب و موانع پیچیده این وزارتخانه می‌گوید. این اقتصاددان، وزارت اقتصاد را به مثابه یک فرودگاه می‌داند که بدون برج مراقبت نقش کنترل و هدایت هواپیما را برعهده دارد. حسین صمصامی که در برهه‌ای سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت احمدی‌نژاد شد.

 

ایرنا:

تزریق یک هزار مگاوات ظرفیت جدید برق به نیروگاه‌های کشور

دفتر روابط عمومی شرکت برق حرارتی امروز (شنبه) به  نقل از « امیر دودابی نژاد» اعلام کرد: به طور کلی بیش از ۹۲ درصد تولید برق کشور بر عهده نیروگاه‌های حرارتی است که مجموع تولید این واحدها در سال گذشته به حدود ۲۸۷ میلیارد کیلووات ساعت رسید. وی با بیان اینکه در حال حاضر۶۷ درصد از ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی متعلق به بخش خصوصی است، افزود : قرار است با افزایش ظرفیت ۱۱ هزار مگاوات دیگر نیروگاه برق حرارتی که توسط بخش خصوصی آماده بهره‌برداری است، سهم دولت در صنعت برق حرارتی  به مرور زمان به حدود ۱۶ درصد کاهش یابد.

مهر:

گزارشی که سه سال پس از حادثه اجازه ندادند در مجلس قرائت شود

پنجم آذر یادآور حادثه تلخ و دردناک برخورد دو قطار مسافربری در محور تبریز- مشهد در ایستگاه هفت خوان از توابع شهرستان دامغان در سال ۹۵ است. قطار حامل مسافران آذربایجان شرقی که از پیاده روی اربعین حسینی (ع) بازگشته بودند و می خواستند در شب شهادت علی بن موسی الرضا (ع) عازم مشهد شوند ، در ایستگاه هفت خوان (محور ریلی دامغان به سمنان) توقف کرده و به دلیل از کار افتادن دستگاه های CTC (کنترل ترافیک متمرکز) و ATC (سیستم کنترل خودکار قطار)، مأموران مرکز کنترل نتوانستند راهبر قطار سمنان – مشهد را از توقف قطار تبریز – مشهد در همان خط مطلع کنند.

ایرنا:

بازگشت ۱.۲ میلیارد یورو ارز صادراتی به چرخه اقتصادی در آبان‌ماه

میانگین نرخ فروش ارز صادراتی درنیما ۱۱۱ هزار و ۱۳۲ ریال و میانگین نرخ خرید ۱۰۹ هزار و ۷۵۷ ریال بوده است. بررسی‌های ایرنا از معاملات سامانه نیما نشان می دهد بیشترین میزان فروش ارز مربوط به اول آبان بوده که در آن روز ۱۲۰ میلیون یورو ارز به فروش رسیده، کمترین میزان عرضه ارز صادراتی نیز در سوم آبان ماه بوده که حدود دو میلیون یورو ارز به فروش رفته است.نکته قابل توجه در بررسی عملکرد سامانه نیما در آبان ماه مربوط به بروز اغتشاشات مربوط به سهمیه بندی و به تبع آن، قطع اینترنت است که باعث افت معاملات ارز دراین سامانه شد.

فارس:

بازی با رقم صادرات نفت در بودجه 99/ تجربه قانون بودجه امسال تکرار می‌شود؟

دولت قصد دارد بودجه سال 99 را مشابه قانون بودجه امسال با یک رقم غیرواقعی از فروش نفت تدوین کند و کسری بودجه ناشی از کاهش صادرات نفت را نه از طریق اصلاح ساختاری بودجه در مجلس شورای اسلامی، بلکه از طریق اخذ مجوز استفاده از تنخواه از شورای سران قوا حل کند. یکی از معضلات اصلی اقتصاد کشور، وابستگی بودجه دولت به درآمدهای حاصل از خام‌فروشی نفت است. پس از بازگشت تحریم‌های نفتی در اردیبهشت‌ماه 97، صادرات نفت کشور دچار محدودیت‌های جدی شده و دولت در تامین درآمدهای نفتی بودجه 98 با چالشی مواجه شد، اما دولت بی‌توجه به این قضیه، پرونده بودجه سال 98 را با احتساب فروش روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت خام تهیه و تدوین کرد؛ در حالی که طبق آمار، میزان صادرات نفت در بهمن ماه 97، زیر 1 میلیون بشکه در روز تخمین زده شده بود.

 

مهر:

در سه سوم سال میلادی جاری رشد اقتصادی هند به پایین‌ترین سطح ۲۶ ماهه کاهش یافت

به نقل از اسپوتنیک، طبق آمار دولتی جدید رشد اقتصادی هند در ۳ ماهه جولای تا سپتامبر امسال به پایین‌ترین سطح ۲۶ ماهه ۴.۵ درصد افت کرد. این در حالی است که در سه ماهه قبلی رشد اقتصادی این کشور ۵ درصد شده بود. این در مقایسه با رشد ۷ درصدی سه ماهه مشابه سال قبل، افت شدیدی محسوب می‌شود. طبق این آمار جدید کاهش رشد اقتصادی تقریبا در همه بخش‌های کلیدی اقتصاد هند مشهود است. بخش کشاورزی که در سه ماهه جولای تا سپتامبر سال گذشته ۴.۹ درصد رشد کرده بود، در ۳ ماهه مشابه امسال تنها ۲.۱ درصد رشد کرد. بخش تولید هند هم در این ۳ ماهه ۱ درصد آب رفت، در حالی که در سال گذشته ۶.۹ درصد رشد کرده بود. بخش‌های معدن، ساخت‌وساز و الکتریسیته هم با افت شدیدی مواجه شدند.

 

ایرنا:

اعلام درصد سهام شناور آزاد ۱۱۷ شرکت فرابورسی

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری بازار سرمایه، سازمان بورس در راستای ابلاغیه ضوابط نحوه محاسبه سهام شناور آزاد ناشران پذیرفته شده در بورس ها و بازار خارج از بورس مصوب ۱۱ مرداد سال ۸۹ شورای عالی بورس، سهام شناور آزاد شرکت های پذیرفته شده در فرابورس را ارائه کرد.

براساس این گزارش، در گروه ۱۰ شرکت اول و با بیشترین درصد سهام شناور، سیمان لار سبزوار، فولاد آلیاژی یزد، عمران کرمان، توسعه معدنی شمال شرق شاهرود، گسترش سرمایه گذاری ایرانیان، بانک دی، البرز بالک، کاغذ پارس، توکا رنگ فولاد سپاهان و شهداب ناب خراسان با سهام شناور آزاد ۹۶ تا ۴۷ درصدی قرار دارند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.