مهم‌ترین اخبار اقتصادی نیمروزی – یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸

چند - چند؟!

0 ۲,۰۹۸

۹۸/۰۹/۱۰

مروری بر مهم‌ترین اخبار اقتصادی یکشنبه

 

ایسنا:

خسارت سنگین بیمه نکردن کارگران

یک کارشناس حوزه کار بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ بیمه در کشور تاکید کرد و گفت: به دلیل ضعف مکانیسم‌های نظارتی کارگران، بسیاری از تولیدی‌های زیرپله‌ای و کارگاه‌های کوچک حاشیه شهرها از پوشش بیمه خارج شده‌اند؛ در حالی که بیمه نکردن کارگران خسارت‌های سنگین و حوادث ناشی از کار را به دنبال دارد. حمید حاج اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا، درباره شناسایی کارگران فاقد بیمه و تحت پوشش قراردادن آنها گفت: به دلیل آنکه سیستم‌های نظارتی و بازرسی و درعین حال بانک جامع اطلاعات بازار کار در کشور هنوز با مشکلات جدی روبه رو است،  امکان اینکه همه کارگران زیرپله‌ای، ‌ تولیدی‌ها و دستفروشان را تحت پوشش بیمه قرار بدهیم وجود ندارد.

 

مهر:

۱۰ استانی که ۶۰درصد یارانه‌بگیرانش از حمایت معیشتی محروم شدند

 آمار «مشمولان حمایت معیشتی به نسبت یارانه بگیران» به تفکیک ۳۱ استان کشور نشان می‌ دهد که در استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان‌های کم‌برخوردار ۸۲.۱ درصد از یارانه‌بگیران، حمایت معیشتی دریافت کردند؛ بنابراین ۱۷.۹ از یارانه بگیران این استان، مشمول دریافت حمایت معیشتی نشدند. استان سیستان و بلوچستان بیشترین مشمولان حمایت معیشتی را به نسبت دریافت کنندگان یارانه نقدی به خود اختصاص داده است. همچنین در استان تهران ۵۷.۲ درصد از یارانه بگیران، مشمول دریافت حمایت معیشتی شدند. به عبارتی در استان تهران ۴۲.۸ درصد از یارانه بگیران، «حمایت معیشتی» دریافت نکردند. در بین ۳۱ استان کشور، خانوارهای یارانه‌بگیر استان تهران، کمترین سهم را از «یارانه حمایت معیشتی» دارند.

ایرنا:

برای کسب سهمی از بازار جهانی برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری ۱.۸ میلیارد یورویی در صنعت مس

«خداداد غریب‌پور» روز یکشنبه در مراسم رونمایی از طرح یکپارچه‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی شرکت ملی صنایع مس ایران، افزود: امسال پروژه اسید سولفوریک برای تولید ۶۱۰ هزار تن اسید با سرمایه گذاری ۱۱۰ میلیون یورویی در این بخش به بهره‌برداری رسید. وی یادآور شد: امسال چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در واحد های مرتبط به سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) افتتاح و به مدار تولید متصل خواهند شد.

تسنیم:

پیشنهاد وام ۳۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن با بازپرداخت ۲۰ ساله

دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان از ارائه پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن به ۳۰۰ میلیون با بازپرداخت ۲۰ ساله به دولت خبر داد و گفت:‌برای وام ساخت هم پیشنهاد افزایش به ۲۵۰ میلیون تومان را داده‌ایم.

 

فارس:

متوسط مصرف روزانه بنزین هر خودرو 11.2 لیتر/ پیشنهاداتی برای اصلاح طرح بنزینی دولت

یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اثر تورمی گرانی بنزین بیش از 4 درصد است، گفت:‌مردم هنوز از شوک ارز بیرون نیامده‌اند و به همین دلیل نسبت به افزایش قیمت بنزین شدیدا ابراز نارضایتی می‌کنند.یکی از مواردی که اکثر کارشناسان اقتصادی بر آن متفق القول هستند، لزوم اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در دهه اخیر بوده است. در حال حاضر با افزایش قیمت بنزین کار به جایی رسیده که موافقان نیز از نحوه اجرا ابراز نارضایتی کرده و با آن مخالف هستند. امین دلیری متخصص مسائل اقتصادی معتقد است به دلیل اینکه مردم هنوز از شوک ارزی خارج نشده‌اند با این طرح موافق نبوده و نیستند. علاوه بر آن نشان می‌دهد این طرح عجولانه اجرا شده و نظام بازتوزیع درآمد آن میان مردم به دلیل در نظر نگرفتن دیگر مولفه‌های اقتصادی در نهایت اثر خود را روی کالا و خدمات می‌گذارد و منجر به کم اثر کردن کمک حمایتی می‌شود.

 

ایرنا:

بازار طلا و سکه در انتظار ریزش قیمت‌ها

بازار طلا و سکه از ۲۴ آبان ماه و پس از آغاز سهمیه‌بندی بنزین دچار تلاطم شد به طوری که قیمت‌ها روندی افزایشی داشته و سکه حدود ۳۵۰ هزار تومان افزایش قیمت یافت. بر این اساس قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که در ۲۳ آبان‌ماه (یک روز پیش از آغاز سهمیه‌بندی بنزین) حدود چهار میلیون تومان فروخته می‌شد، دیروز به چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافت. هر مثقال طلای آبشده نیز در این مدت افزایش قیمت ۱۴۰ هزار تومانی را به ثبت رساند، به‌طوری که بهای هر مثقال طلا از حدود یک میلیون و ۷۷۰ هزار تومان در ۲۳ آبان ماه به یک میلیون و ۹۰۸ تومان در روز گذشته (۹ آذر) رشد کرد.

 

فارس:

78 هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد

جزئیات عملکرد 7 ماهه بودجه سال 98 نشان می‌دهد در این مدت حدود 78 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده است. جزئیات عملکرد 7 ماهه بودجه سال 98 نشان می‌دهد در این مدت حدود 78 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده است. طبق مصوبه سران قوا درآمدهای مالیاتی برای سال جاری 127 هزار میلیارد تومان تعیین شد که عملکرد کنونی نسبت به رقم مصوب سران قوا 61.6 درصد و نسبت قانون بودجه (140 هزار میلیارد تومان) حدود 55 درصد محقق شده است. در قانون بودجه سال جاری درآمدهای مالیاتی 172 هزار میلیارد تومان مصوب شد که 32 هزار میلیارد تومان آن سهم درآمدهای گمرکی از محل واردات و سایر مباحث خواهد بود.

 

مهر:

بازار اوراق تسهیلات مسکن ۵۰۰میلیاردی شد/ ۳۹ درصد کمتر از ۸ ماه ۹۷

در آبان ماه امسال حجم معاملات اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن ۶۶ میلیارد تومان بود که در مقایسه با آبان سال گذشته که این رقم، ۷۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود، کاهش ۱۵ درصدی داشته است. همچنین در ۸ ماهه نخست امسال ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن با نماد تسه در بازار فرابورس ۵۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۸ ماهه ۹۷) که ارزش ریالی معاملات این ابزار نوین بازار سرمایه به ۸۳۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان می رسید، کاهش ۳۹ درصدی داشته است.

 

ایرنا:

علاقه بازرگانان کشورهای اوراسیا به تجارت با ایران

«ورونیکا نیکیشینا» امروز (یکشنبه) در همایش تجارت با اوراسیا با اشاره به توافقنامه اورسیا بیان کرد: در زمان کمی به این توافق دسترسی پیدا کردیم که سطح مناسبات اقتصادی خوبی فراهم می‌کند.  در زمان نزدیک باید کار را به سمتی پیش ببریم که کشورها وارد بخش تجارت آزاد شوند. وی ادامه داد: مذاکرات آغاز شده و در وضعیت خوبی وجود دارد؛ همچنین توافق‌های لازم به صورت رسمی امضا شده و برای واردات محصولات ایرانی می‌توانیم صحبت کنیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.