مهم‌ترین اخبار اقتصادی شبانگاهی – ۹ شنبه آذر ۱۳۹۸

چند - چند؟!

0 ۲,۰۴۸

۹۸/۰۹/۰۹

مروری بر مهم‌ترین اخبار اقتصادی شنبه

ایرنا:

حجم بارش‌های کشور به ۴۳.۶ میلی‌متر رسید

به گزارش روز شنبه وزارت نیرو، بر اساس آمار بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه‌ یک کشور، میزان بارندگی‌ها طی مدت مشابه سال آبی ۹۸-۹۷ در این حوضه‌ها ۷۵.۴ میلی‌متر گزارش شده است. این میزان بارش، از سال آبی گذشته در همین مدت ۴۲ درصد کمتر بوده و نسبت به میانگین بلندمدت ۵۱ ساله (۳۵.۵ میلی‌متر) ۲۳ درصد افزایش و در مقایسه با میانگین ۱۱ ساله اخیر (از سال آبی ۸۸-۸۷ تا سال آبی ۹۸-۹۷) ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. حوضه آبریز دریای خزر با ۱۰۴ میلی‌متر بارش و حوضه آبریز مرزی شرق با ۲۰ میلی‌متر به ترتیب از بیشترین و کمترین میزان بارندگی حوضه‌های آبریز درجه‌ یک برخوردار بوده‌اند.

 

فارس:

دورخیز بنز برای اخراج 10 هزار نفر از کارکنان/ حرکت خودروسازان به سوی «بزرگ‌ترین تغییر تاریخ»

شرکت دایملر، مالک خودروسازی بنز آلمان، اعلام کرده است که قصد دارد در راستای توسعه تولید خودروهای الکتریکی، 10 هزار نفر از کارکندان خود در سراسر جهان را اخراج کنند. به نقل از اسپوتینک، شرکت دایملر آلمان، مالک شرکت خودروسازی بنز، اعلام کرده که قصد دارد در راستای رفتن به سمت تولید خودروهای الکتریکی، 10 هزار نفر از کارمندان خود را اخراج کند. ویلفرد پورث، رئیس منابع انسانی بنز، در جمع خبرنگاران این خبر را تأیید کرده است. در حالی بنز می خواهد 10 هزار کارمند را اخراج کند که چند روز پیش نیز شرکت آئودی به دلایل مشابه از تصمیم خود برای اخراج 9500 نفر از 61 هزار کارمند خود خبر داد.

 

ایرنا:

۷۰ شرکت بین‌المللی غلات و دانه‌های روغنی در راه ایران

به گزارش روز شنبه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، «شریف نظام‌مافی» امروز (شنبه) در نشست خبری که در اتاق ایران برگزار شد، گفت: تمرکز «ایران‌گرین» بر بازار استراتژیک ایران خواهد بود و سعی می‌کند تا مهره‌های اصلی و فعالان بخش خصوصی و دولتی را به مدت دو روز، گرد هم آورد. وی درباره سابقه فعالیت و دانش ایران درباره بازار غلات، دانه‌های روغنی و صنایع مرتبط بیان کرد: سابقه دانش در ایران در این حوزه به ۶۰ سال می‌رسد؛ فعالان حوزه غلات و دانه‌های روغنی تجربه بالایی در شناخت نیاز بازار، قوانین دولتی و تحریم‌ها دارند.

 

مهر:

یک کارشناس اقتصادی: دولت قیمت بنزین را با نرخ دلار یکسان‌سازی و گران‌سازی کرد

علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی در گفتگویی با بیان اینکه از سال ۹۱-۹۰ متأسفانه وارد موج تورمی شدیم که بخشی از علت آن ورود درآمدهای نفتی برای جبران کسری بودجه ریالی بود، گفت: این اقدام باعث شد شاهد افزایش ذخایر خارجی بانک مرکزی و در نتیجه افزایش نقدینگی که موجب تورم می شود، باشیم. البته دولت تدبیر و امید تلاش کرد تا با تورم مقابله کند که تا حدی نیز موفق بود و نرخ تورم کنترل شد.

 

ایسنا:

چراغ سبز بازار سرمایه در نخستین روز هفته

شاخص بورس تهران نسبت به هفته گذشته با رشد ۳۳۵۷ واحدی همراه بود و تعداد و ارزش معاملات نیز به نسبت هفته گذشته افزایش یافت که در این میان شرکت مپنا بیشترین تاثیر را در رشد و شرکت پالایش نفت اصفهان بیشترین تاثیر را در منفی شدن شاخص داشت. با پایان یافتن معاملات در بازار بورس و اوراق بهادار تهران، روند افزایشی بازار حفظ شد و امروز (شنبه) شاخص کل بازار با رشد ۳۳۵۷ واحدی نسبت به هفته گذشته به ۳۱۴ هزار و ۵۸۷ رسید.

 

ایرنا:

رییس پژوهشگاه بیمه اعلام کرد: رشد سالانه ۸ درصدی ضریب نفوذ بیمه در کشور

«حمید کردبچه» روز شنبه در نشست خبری پیرامون افزایش ضریب نفوذ بیمه افزود: ضریب نفوذ بیمه از ۱.۱ درصد در اوایل دهه ۹۰ به ۲.۳۸ درصد در سال ۹۷ رسید و نشان دهنده روند رو به رشد عملکرد در این زمینه است. رییس پژوهشگاه بیمه با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه در جهان حدود ۶ درصد است، اضافه کرد: براساس  برنامه ششم توسعه ( ۱۴۰۰- ۱۳۹۶ ) دستیابی به ضریب نفوذ بیمه هفت درصدی هدفگذاری شده که فاصله زیادی با آن وجود دارد. به گفته کردبچه، با روند رشد فعلی دستیابی به ضریب نفوذ هفت درصدی، حدود ۱۵ سال طول خواهد کشید، در عین حال سهم بیمه های زندگی از کل صنعت بیمه، ۱۴.۵ درصد است، در حالی که میانگین جهانی این نرخ ۵۲ درصد است.

 

مهر:

یک مقام مسوول: حق بیمه تمامی وسایل نقلیه ۴ سیلندر یکسان است

به نقل از بیمه مرکزی، حسن رضا عباسیان فر، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و امور فنی در پاسخ به برخی شبهه افکنی ها در فضای مجازی در خصوص فرمول تعیین نرخ حق بیمه شخص ثالث، با اعلام این مطلب افزود: حق بیمه پایه شخص ثالث با درنظرگرفتن نوع وسیله نقلیه، کاربری و سوابق خسارت دارندگان وسایل نقلیه مشخص می شود و به همین خاطر مقایسه نرخ حق بیمه دو وسیله نقلیه مشابه بدون توجه به سایر عوامل ریسک، منطقی نیست. حسن رضا عباسیان فر با اشاره به اینکه حق بیمه تمامی وسایل نقلیه ۴ سیلندر، یکسان است، دلیل حق بیمه متفاوت ۲ وسیله نقلیه ۴ سیلندر رایج «پراید و پیکان» را تاکید قانون گذار بر ضرورت حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه دانست نه اینکه خودروهای ۴ سیلندر فرق می کنند و افزود: موضوع تعیین حق بیمه یک مساله کاملا فنی و مقرراتی است و به بسیاری عوامل دیگر از قبیل سن خودرو، تعداد تصادفات و سوابق عدم خسارت در سال های قبل مربوط می شود.

 

ایرنا:

چقدر از درآمد سهمیه‌بندی به جیب وزارت نفت می‌رود؟

افزایش بنزین اگرچه تصمیم است که بالاترین رده‌های کشور گرفته شده با این حال وزارت نفت به عنوان مسوول این تصمیم در جامعه شناخته می‌شود و این در حالی است که وظیفه وزارت نفت در این میان تنها اجرایی‌کردن تصمیم سران سه قوه بوده است. در واقع وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تنها ساز و کارهای سهمیه‌بندی و دونرخی‌شدن بنزین را در دست دارند و هیچ دخل و تصرفی در مورد نحوه قیمت‌گذاری و یا تخصیص سهمیه به خودروها نمی‌توانند داشته باشند. اما وضعیت در جامعه و نگاه به این موضوع متفاوت است. اغلب افراد گمان می‌کنند افزایش قیمت بنزین راهی خواهد بود تا کاهش درآمدهای نفتی جبران شود و به دنبال آن سهمی نیز به جیب وزارت نفت برود.

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.