لبخند بازارها به احتمال توافق نهایی آمریکا و چین بر سر تعرفه‎های تجاری

0 ۴۵۴

 احتمال توافق نهایی آمریکا و چین بر سر تعرفه‎های تجاری

  • آخر هفته گذشته بار دیگر اعلام شد که مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین بر سر چگونگی حل و فصل بحران تجاری دو کشور پیشرفت‎هایی داشته است، با در نظر گرفتن این که رییس جمهور آمریکا در داخل و خارج از کشور تحت فشار است بعید به نظر نمی رسید ک در این تنها جبهه باز مذاکره، پیشرفت‎هایی حاصل شود. گفته شده است که آمریکا و چین احتمالا تا پایان ماه جاری میلادی توافق نهایی امضا خواهند کرد، تنها کمتر از 45 روز به اجرایی شدن دور جدید تعرفه‎های تجاری آمریکا علیه کالاهای چینی باقی مانده است. 

16 ماه از آغاز جنگ تجاری ترامپ علیه چین می‎گذرد، رییس جمهور آمریکا در آستانه استیضاح است و مدت‎هاست که در سیاست خارجی دستاورد چندانی نداشته است و با خارج کردن نیروهایش از شمال سوریه به نفع نیروهای ترکیه یک شکست مفتضحانه برایش به بار آورده است و به نظر می‎رسد تمام اینها، به نفع چین تمام می‎شود!

ایالات متحده و چین هر دو در روز جمعه اعلام کردند که در مذاکرات با هدف خنثی کردن جنگ تجاری پیشرفت‎هایی داشته‎اند و مقامات آمریکایی تصریح کردند در آستانه دست‎یابی به توافق‎نامه جدیدی هستند که می‎تواند در این ماه امضا شود؛ این همان چیزی است که بازارها به خصوص در آسیا منتظر آن بودند. روز دوشنبه در آغاز هفته بازار آسیا به بالاترین سطح معاملات در 14 هفته گذشته رسید و بازار ژاپن هم در معاملات اول صبح امروز 0.5 درصد رشد را تجربه کرد که برای بازاری در آستانه تعطیلات، رقم قابل ملاحظه‎ای محسوب می‎شود. با این حال، برخی بازارهای مالی بخصوص بازار استرالیا هنوز در مورد آینده نگران هستند، تحلیلگران بانک ملی استرالیا اما در یادداشت صبحگاهی آغاز هفته‎شان بر لزوم احتیاط در مورد معامله در بازار رو به رشد آسیا را  تاکید کرده‎اند.

«همانقدر که به روزرسانی‎های تجاری ایالات متحده و چین همچنان به توافق فاز 1 اشاره دارند و به نظر می‎رسد هنوز برای ابراز اطمینان از حل مساله زود می‎باشد، موضوعات جنجالی در مورد اینکه آیا آمریکا تعرفه‎های برنامه‎ریزی شده دسامبر را لغو خواهد کرد و برخی از تعرفه‎های فعلی را مطابق با خواسته‎های چین حذف خواهد کرد یا نه، هنوز باقی مانده است و اگر مسئله حل نشود، توافقی که به آن اشاره شده است به راحتی دچار فروپاشی خواهد شد»

روز جمعه، لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید گفت: تعرفه‎های تعیین شده برای شروع در تاریخ 15 دسامبر که واردات چینی‎ها از قبیل لپ‎تاپ ، اسباب‎بازی و لوازم الکترونیکی را پوشش می‎دهد ، روی میز باقی می‎ماند و و اگر در مورد لغو آنها تصمیم‎گیری شود، دونالد ترامپ این تصمیم را اعلام خواهد کرد. این اظهار نظر به روشنی نشان می‎دهد که تقریبا هیچ یک از موارد اختلاف آمریکا و چین برطرف نشده است.

ویلبور راس ، وزیر بازرگانی ایالات متحده هم در این رابطه به خبرگزاری بلومبرگ گفت که او خوشبین است که توافق تجاری محدود با چین  که رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ آن را فاز یک نامیده است،  در ماه جاری محقق شود، ولی البته تصریح نکرده است که در کمتر از 45 روز باقی مانده تا آغاز اعمال دور جدید تعرفه‎ها بر واردات از چین، چه برنامه زمان بندی برای رسیدن به آنچه دونالد ترامپ آن را توافق فاز اول می‎نامد، وجود دارد.

آقای راس ابراز امیدواری کرده است که توافق تجاری آمریکا با چین تا پایان ماه جاری میلادی محقق شود و شرکت‎های آمریکایی بتوانند فروش قطعات به شرکت هوآوی را از سر بگیرند، به نظر می‎رسد توافق به قدری نزدیک است که «محل امضا کردن آن» هم مورد بحث قرار گرفته، آقای راس می‎گوید آیووا، آلاسکا، هاوایی و مکان‎هایی در چین همه مکان‎های ممکن برای امضای این توافق‎نامه خواهند بود، پس از لغو اجلاس همکاری‎های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در شیلی به دلیل ناآرامی در این کشور، به نظر می‏‎رسد دیدار بعدی ترامپ و رییس جمهور چین، یک دیدار خصوصی خواهد بود، آقای راس البته هنوز جایی برای شک باقی گذاشته و گفته است توافق بین آمریکا و چین برسر تعرفه‎های تجاری “بخصوص پیچیده” است اما  آمریکا “اطمینان می‎دهد که هر یک از کشورها درک بسیار صحیح و واضح و مفصلی از آنچه که هر طرف با آن توافق کرده است، داشته باشد.”

با وجود این که رشد میزان معاملات در بازار بورس آمریکا در روز دوشنبه حدود یک درصد بوده است، معاملات آتی رو به سمت کاهش گذاشته است، داده‎های وزارت کار  آمریکا هم در روز جمعه نشان داده است که رشد ایجاد اشتغال ایالات متحده در ماه اکتبر کمتر از حد انتظار بوده است و هرچند میزان استخدام در دو ماه قبلی نسبت به آنچه که قبلاً تخمین زده شده بود رشد داشته است.

قیمت نفت هم که با امید به معامله تجاری آمریکا و چین افزایش یافته بود، روز دوشنبه بار دیگر کاهش پیدا کرد. پیش بینی قیمت جهانی نفت خام برنت با 0.49 درصد کاهش در 61.39 دلار در هر بشکه و نفت خام West Texas Intermediate با 0.46 درصد پایین تر از 55.94 دلار کاهش یافت. در بازار ارز دلار با 0.04 درصد افزایش در برابر ین به 108.21 رسید و نرخ برابری  یورو  و دلار بدون تغییر باقی ماند.

مسیر توافقات آمریکا و چین را از ابتدا تا حال  میتوانید در زیر دنبال کنید:

روزهای سخت اژدهای زرد

بحران بین آمریکا و چین

اقتصاد جهان متاثر از جنگ تجاری آمریکا با چین

توافق روز جمعه آمریکا و چین

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.