بلومبرگ؛ سایه‌ای سنگین بر سر ترامپ!

0 ۲,۰۸۰

از دوران رویایی شهرداری نیویورک تا سودای ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا

میشل بلومبرگ، بنیان‌گذار و صاحب‌امتیاز تلویزیون و پایگاه اینترنتی اقتصادی معروف بلومبرگ به طور رسمی وارد کارزار انتخاباتی ایالات متحده آمریکا شد؛ از او چه می‌دانیم؟!

میشل بلومبرگ را در حال حاضر به عنوان مدیرعامل شرکت بلومبرگ و بنیان‌گذار بنیادهای بشردوستانه بلومبرگ می‌شناسند. او ساعاتی پیش به عنوان یکی از کاندیداتورهای حزب دموکرات وارد کارزار انتخاباتی ایالات متحده آمریکا شد تا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا که لقب ثروتمندترین رئیس‌جمهور آمریکا را یدک می‌کشد، سایه رقیبی سرسخت و البته بسیار ثروتمندتر را روی سر خود حس کند.

موفقیت‌های سیاسی میشل بلومبرگ

قدرت مالی

در حالی که دونالد ترامپ با ارزش دارایی بالغ بر حدود 3.1 میلیارد دلار به عنوان ثروتمندترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا شناخته می‌شود اما پیروزی بلومبرگ در انتخابات 2020 می‌تواند این رکورد را تا 17 برابر افزایش دهد؛ ارزش دارایی در حدود 53 میلیارد دلار!

بلومبرگ؛ سایه‌ای سنگین بر سر ترامپ!
نمودار روند رشد دارایی‌های دونالد ترامپ و میشل بلومبرگ (منبع: نشریه فوربس)

 

 

زندگی شخصی

بلومبرگ در سال 2000 با دیانا تیلور، مدیر سابق بانک‌ها و مدیر اجرایی وال‌استریت ازدواج کرد که حاصل این ازدواج، دو دختر به نام‌های اما و جورجینا بلومبرگ بوده است. او در شهر بوستون واقع در ایالت ماساچوست آمریکا به دنیا آمده است. بلومبرگ سابقه تصدی سه دوره متوالی شهرداری شهر نیویورک (از سال 2002 تا 2013) را در کارنامه خود دارد.

مواضع مهم بلومبرگ

سیاست خارجه: بلومبرگ یکی از حامیان حمله سال 2003 آمریکا به عراق بود. در مورد توافق هسته‌ای با ایران او معتقد بود که اگر اوباما در جهت به حداقل رساندن نقاط ضعف اقدام کند و از اغراق درباره نقاط قوت این توافقنامه بپرهیزد، موفق‌تر خواهد بود. او پیش از ورود به کارزار انتخاباتی 2020 کمتر در مورد سیاست خارجه آمریکا صحبت کرده است.

مالیات: او یکی از مخالفان سرسخت مالیات بر ثروت است و آن را خلاف قانون اساسی می‌داند. بلومبرگ معتقد است دولت صرفا مکلف به اخذ مالیات بر درآمد است. او همچنین از مخالفان اقدام بیل دو بلاسیو، شهردار وقت نیویورک در جهت افزایش مالیات بر درآمد افرادی که بیش از 500 هزار دلار درآمد دارند بود.

تجارت: او سیاست‌های تجاری ترامپ را «فاجعه‌ای برای آمریکا» خوانده است.

مهاجرت: بلومبرگ با همکاری رابرت مرداک – غول رسانه‌ای محافظه‌کار آمریکا – گروهی تحت عنوان «مشارکت برای یک اقتصاد جدید» را برای محافظت از مهاجران کودکی که بدون طی مراحل قانونی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، ایجاد کرد که در سال‌های اخیر دستاوردهای خوبی نیز داشته است.

اسلحه: کنترل اسلحه یکی از قوی‌ترین مواضع بلومبرگ است. او در سال ۲۰۰۶ بنیادی مردم‌نهاد به نام «Everytown» را در جهت کنترل اسلحه و ایجاد قوانین سخت‌گیرانه در این مورد ایجاد کرد. او مدافع ایجاد اجماعی جهانی برای محدود کردن قاچاق اسلحه و ممنوعیت حمل و نگهداری سلاح‌های گرم است. با این حال، او از طرح خرید اجباری سلاح گرم که این روزها در تبلیغات انتخاباتی آمریکا بسیار بر سر زبان‌ها افتاده، حمایت نمی‌کند.

بهداشت و درمان: او اعتقادی به تحت پوشش قرار گرفتن تمام اقشار در طرح بیمه‌ای دولتی آمریکا، موسوم به «Medicare» ندارد و برآمدن از پس هزینه‌های این طرح را در قامت ایالات متحده آمریکا نمی‌بیند. (Medicare طرح بیمه‌ای سراسری آمریکاست که افراد بالای 65 سال، افراد دارای معلولیت و ناتوانی‌های جسمی و همچنین، میتلایان به بیماری‌های خاص را تحت پوشش قرار می‌دهد.) البته از سویی دیگر او معتقد است بسیاری از کسانی که شرایط قرار گرفتن در این طرح را دارند، تحت پوشش این بیمه قرار نگرفته و آمادگی خود برای تحت پوشش قرار دادن آن‌ها را اعلام کرده است.

بلومبرگ در زمان تصدی شهرداری شهر نیویورک نیز به دستاوردهای چشمگیری در حوزه بهداشت و درمان دست یافته که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ممنوعیت‌های موفقیت‌آمیز استعمال دخانیات و اجباری شدن درج کالری در منوی رستوران‌ها اشاره کرد. البته او تلاش بسیاری جهت ایجاد ممنوعیت مصرف نوشابه‌های شیرین و گازدار (سودا) کرد که در پایان حریف غول‌های تجاری در این حوزه نشد. بلومبرگ استعمال دخانیات در مکان‌هایی چون کافه‌ها، رستوران‌ها، محل کار، پارک‌های شهری و سواحل را ممنوع کرد که با استقبال بسیاری از شهروندان نیویورک روبه‌رو شد. او از سال 2007 تا به امروز چیزی در حدود 1 میلیارد دلار برای مبارزه با مصرف دخانیات در سرتاسر دنیا هزینه کرده است.

آموزش: در زمان تصدی شهرداری، بلومبرگ پس از تعطیلی بیش از 100 مدرسه فاقد بودجه و ایجاد مدارس استاندارد برای افراد کم‌درآمد بسیار مورد تشویق قرار گرفت. او مرتب به اتحادیه معلمان سر می‌زد و تلاش‌هایی ناموفق در جهت اجرای طرح حقوق مبتنی بر شایستگی داشت. پایه حقوق معلمان در دوره او رشدی قابل قبول داشت.

تغییرات آب‌وهوا و محیط زیست: او با اختصاص 500 میلیون دلار به پروژه «فراتر از کربن» که بنا بر حذف نیروگاه‌های زغال‌سنگ، پایان‌دهی به گسترش گازهای طبیعی و جایگزینی آن‌ها با منابع انرژی تجدیدپذیر تا سال 2030 دارد، یکی از پیشگامان این حوزه به شمار می‌رود. او در سال 2011 نیز پروژه حذف نیروگاه‌های زغال‌سنگ را کلید زد که منجر به تعطیلی بسیاری از این نیروگاه‌ها شد.

امور مالی کمپین: برخلاف دیگر دموکرات‌ها، بلومبرگ در گزارش هزینه‌های خود در امور دولتی بسیار شفاف است.

شبکه تامین اجتماعی: در دوره تصدی شهرداری نیویورک، بلومبرگ الزامات سختگیرانه‌ای را برای کسانی که می‌توانستند از خدمات مربوط به بی‌خانمان‌ها استفاده کنند، وضع کرد. او کار چندانی برای 400 هزار نیویورکی کم‌درآمدی که در بهزیستی‌ها زندگی می‌کردند نکرد. او همچنین طرح رنگ‌آمیزی مجدد ساختمان‌های بهزیستی را فورا متوقف کرد.

سقط جنین: بلومبرگ مدافع حقوق افراد واجد شرایط برای سقط جنین است. او به گروه دموکراتیک «لیست امیلی» که به انتخاب نامزدهای مدافع زنان کمک می‌کند، مبالغی را اهدا کرده است.

همجنس‌گرایی: بلومبرگ حداقل از سال 2009 به طور رسمی از ازدواج همجنس‌گرایان حمایت کرده است. او در سال 2011 ازدواج آن‌ها در شهر نیویورک را قانونی کرد. او همچنین در مخالفت با دونالد ترامپ مینی بر ممنوعیت خدمت همجنس‌گرایان در ارتش سخنرانی کرد.

عدالت کیفری: بلومبرگ در زمان تصدی شهرداری، قانون بازرسی ناگهانی شهروندان در سطح شهر را که به عقیده بسیاری بر خلاف قانون اساسی آمریکا بود را در سال 2013 متوقف کرد که این امر بسیار مورد تایید شهروندان قرار گرفت. او همچنان از این سیاست حمایت می‌کند.

مقررات شرکت‌ها: بلومبرگ مواضع سرسختی در مورد دخالت دولت در بازار مالی دارد.

اصلاحات دموکراسی: مواضع او در مورد اصلاحات دموکراسی در قانون شهر نیویورک منجر به سومین پیروزی پیاپی در انتخابات شهرداری شد.

موفقیت‌های سیاسی میشل بلومیرگ

بلومبرگ به عنوان شهردار موفق به وضع قوانینی جدید در زمینه ممنوعیت استعمال سیگار در مکان‌هایی چون کافه‌ها، رستوران‌ها، محل کار، پارک‌های شهری و سواحل شد.

بلومبرگ با ایجاد سازمانی تحت عنوان «ابتکار جوانان نیویورک» با تحت پوشش قرار دادن رنگین‌پوست‌ها در جهت کاهش فقر و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها اقدامات سازنده‌ای انجام داده است. او تا به امروز بودجه‌های متعددی را برای اقدامات ضد فقر در شهر نیویورک در نظر گرفته است.

به عنوان شهردار، وی بیش از 40 درصد از نیویورک را زیر نظر داشت. او علاوه بر نظارت بر توسعه اقتصادی چشمگیر، اقدام به احداث و بازسازی بیش از 165 هزار واحد مسکونی کرد.

بودجه انتخاباتی

بلومبرگ که ارزش دارایی‌های شخصی‌اش به بیش از 50 میلیارد دلار می‌رسد، برای هزینه‌کرد صدها میلیون دلار در کارزار انتخاباتی 2020 آمریکا اعلام آمادگی کرده است. او برای تامین بودجه انتخاباتی خود هنوز به شخص یا اشخاص دیگری متوسل نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.