اقتصاد جهان متاثر از جنگ تجاری آمریکا با چین

0 ۴۲۲

آمریکا در آستانه یک بحران اقتصادی دیگر

آمریکا یک بار دیگر در معرض بحران اقتصادی قرار گرفته است، با این که بسیاری از دولت مردان همراه ترامپ و رسانه های حامی او تلاش می کنند وضعیت اقتصادی آمریکا را در بهترین شرایط خود بعد از سقوط اقتصادی 2008 نشان دهند، تحلیل گران انجمن ملی اقتصاد و بازرگانی ایالات متحده معتقد هستند که خطر رکود اقتصادی بسیار نزدیک است.

گریگوری داکو (Gregory Daco) رییس بخش نظرسنجی  NABE ( انجمن ملی اقتصاد و بازرگانی) در دانشکده اقتصاد دانشگاه اکسفورد، در این مورد می­گوید: « افزایش سیاست­های حمایت دولتی، عدم قطعیت در سیاست خارجی دونالد ترامپ و کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی اصلی ترین خطراتی است که اقتصاد آمریکا را در آینده نزدیک تهدید می­کند»

علاوه بر این نگرانی درمورد کاهش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو هم وجود دارد، طبق نتایج یک نظرسنجی جدید که در هفته دوم سپتامبر انجام شده است، چهل درصد فعالان اقتصادی مستقر در واشنگتن انتظار دارند که فدرال رزرو امسال باز هم نرخ بهره خود را کاهش دهد، بسیاری از تحلیل گران نشانه­های یک رکود دیگر را می­بینند، فعالیت­های تولیدی در امریکا در سپتامبر سال جاری به کمترین حد خود در بیش از ده سال گذشته می­رسد. آخرین باری که منحنی اقتصاد در بخش خدمات صعودی بوده است، به سال 2016 بر می­گردد. همچنین اوضاع بازار سهام نیویورک چندان خوب نیست، نگرانی­ها از بروز یک رکود اقتصادی شدید، قیمت سهام را در این بازار در هفته گذشته به شدت پایین کشیده است.

جدید ترین نظرسنجی­های NABE  نشان می­دهد که حد اقل 60 درصد از متخصصان منتظر هستند که تولید رشد تولید ناخالص ملی امسال در آمریکا روی 2.3 درصد باقی بماند و تا سال 2020 به 1.8 درصد کاهش پیدا کند. در حالی که پیش تر پیشبینی شده بود که سود شرکت­های تجاری در آمریکا امسال بیش از 4.6 درصد رشد داشته باشد، با نزدیک شدن به پایان سال، به نظر می­رسد هیچ کس رشد سود بیش از 1.7 درصد را پیش­بینی نمی­کند.

افزایش بدبینی نسبت به سود شرکت­ها و رکود اقتصادی در آمریکا تاثیر منفی خود را روی بازار­های سهام آشکار کرده است. هفته گذشته شاخص­های اصلی وال استریت، افت شدید یک روزه را تحمل کرد، جنگ تجاری بین آمریکا و چین، روند فزاینده بحران اقتصادی در آمریکا را تشدید کرده است. دولت ترامپ چهارشنبه گذشته تصویب کرده است که علاوه بر تعرفه روی کالاهای چینی روی واردات کالا از اروپا هم تعرفه گذاری کند، و این مساله به نگرانی­­ها افزوده است.

علی­­رغم این که جنگ تجاری آمریکا علیه چین و باقی کشور­های دنیا ضرر بزرگی به اقتصاد آزاد این کشور زده است، کارشناسان هنوز امیدوار نیستند که آمریکا بتواند با این ترفند کسری تراز تجاری کشور را کاهش دهد، در واقع طی دو سال گذشته این کسری تراز تجاری به صورت فزاینده­ای بیشتر شده است، و از 920 میلیارد دلار در سال 2018، به 981 میلیارد دلار در سال 2019 رسیده و پیش بینی می­شود که در سال 2020 به 1.022 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

رشد صادرات آمریکا در سال 2018 نسبت به سال 2019 ، سه درصد بیشتر بوده است، این مساله شاهد دیگری بر اوضاع اقتصادی رو به بحران آمریکا است که نتوانسته است به پیش بینی های قبلی در مورد افزایش صادرات در سال جاری میلادی دست پیدا کند و همه این­ها در حالی رخ می دهد که محرک اصلی رشد اقتصادی در آمریکا، یعنی هزینه­های جاری خانوار هم امسال روندی نزولی گرفته است و 2.6 درصد افزایش را تجربه کرده است؛ انتظار می­رود رشد هزینه های خانوار در سال میلادی آینده به سه درصد نزدیک شود.

 

 آثار جنگ تجاری آمریکا با چین را در جشن ۷۰ سالگی حکومت کمونیستی چین بخوانید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.