کشور بهشت نامولدان است

0 ۶۳۳

خبرگزاری فارس:

سیاست‌های تجاری و ارزی با هم هماهنگ نیست

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر وضعیت فعلی اقتصاد تغییر نکند و کشور همچنان بهشت نامولدان باشد دیگر امیدی به اصلاحات اساسی و بهبود اقتصادی نمی‌توان داشت.

غلامحسین شافعی امروز در جلسه فعالان بخش خصوصی که با حضور وزیر صنعت در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه با یک قرن تاخیر اقدامات لازم برای اصلاحات اقتصادی در حال انجام است، افزود: در طول سال‌های گذشته بخش‌های مختلفی از اقتصاد کشور مانند دلالی‌گری و واسطه‌گری به بلای جان اقتصاد تبدیل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر گستردگی و چند وجهی بودن آثار توسعه صنعتی بر ابعاد اقتصادی کشور بیان داشت: در این رابطه توجه به نظرات فعالان اقتصادی، نخبگان و بخش خصوصی واقعی اجتناب‌ناپذیر قلمداد می‌شود.

شافعی با بیان اینکه تصمیم‌گیران اقتصادی، اگر امروز واقعا خواستار بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم هستند باید به دنبال اجرای کامل برنامه‌ای جامع و کامل با مشارکت نخبگان و فعالان اقتصادی باشند، اظهار داشت: اگر وضعیت فعلی اقتصاد تغییر نکند و کشور همچنان بهشت نامولدان باشد دیگر امیدی به اصلاحات اساسی و بهبود اقتصادی نمی‌توان داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: اصلاح نظام بانکی و نظام مالیاتی و همچنین نحوه خصوصی‌سازی باید در خدمت و حمایت از بخش‌های تولیدی و خدماتی باشد این در حالی است که که یکی از مهم‌ترین تنگناهای ساختار صنعت کشور عدم تغذیه مناسب نظام مالی است بطوریکه علیرغم رشد نقدینگی آمار اقتصادی کشور از ورود بخش کمی از منابع مالی در اقتصاد به حوزه تولید خبر می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه از سال 95 نقدینگی سالانه به طور متوسط 20 درصد رشد داشته است گفت: اگر این نقدینگی در اختیار تولید قرار می‌گرفت الان وضعیت رشد اقتصادی پایین نبود.

شافعی گفت: از سال 1385 تا 1395 سهم بخش صنعت از مانده تسهیلات بانکی از 28.5 درصد به 18.5 درصد کاهش یافته و سهم صادرات از مانده تسهیلات نیز از 1.5 درصد به 0.4 درصد رسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در شرایط بحرانی اقتصاد باید توسعه صادرات غیر نفتی اولویت قرار گیرد و سیاست‌های ارزی باید با آن هماهنگ باشد اما متاسفانه شاهدیم که سیاست‌های تجاری و ارزی با هم هماهنگ نیست.

شافعی با اشاره به برنامه ایران برای پیوستن به اتحادیه اوراسیا بیان داشت: از وزیر صنعت و معاونان وی می‌خواهیم تا درباره کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی در این اتحادیه حتما نظرات بخش خصوصی لحاظ شود.

وی با بیان اینکه در شرایطی که از آن به عنوان جنگ اقتصادی یاد می‌شود نباید انتظار داشت که قوانین عادی گره گشای مشکلات باشد، گفت: برای بهبود فضای کسب و کار کشور باید برخی قوانین عادی حذف و یا حداقل برای مدتی به تعویق بیفتد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: باید سهم تسهیلات بانکی از بخش‌های مختلف برداشته و مسائلی مانند ممنوع‌الخروجی و چک برگشتی با شرایط فعلی اقتصاد ایران تطبیق داده شود.

وی افزود: لذا به منظور حذف قوانین دست و پاگیر، کمیته مشترک دولت و بخش خصوصی تشکیل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.