سرمایه گذاری امارات بر روی استارت آپ‌ها

0 ۷۲۷

امارات متحده عربی به سمت سرمایه گذاری متمرکز بر استارت آپ­‌ها می‌رود

  • دولت ابوظبی صندوق تازه‌­ای برای سرمایه گذاری روی استارت آپ­­ های منطقه­ای ایجاد می­کند و قصد دارد رقم سرمایه گذاری روی استارت آپ ­­ها را تا دو برابر افزایش دهد، با این حال روشن نیست که آیا این سرمایه گذاری میتواند روی خاک نفتی امارات متحده عربی، یا سایر مناطق خاور میانه، به بار بنشیند یا خیر.

امارات متحده عربی اخیرا اعلام کرده است که رقم سرمایه گذاری خود روی توسعه استارت آپ­ها را دو برابر افزایش خواهد داد، پولی معادل 250 میلیون دلار روی استارت آپ­های جدید سرمایه گذاری خواهد کرد.

« مبادله» بازوی سرمایه گذاری دولت ابوظی، اعلام کرده است که صندوق جدیدی برای توسعه و رشد سرمایه گذاری روی استارت آپ­ها ایجاد خواهد کرد تا به برنامه­های کوچک اقتصادی کمک کند. این برنامه در اوایل سال میلادی جاری به عنوان بخشی از تلاش گسترده دولت امارات متحده عربی برای متنوع کردن اقتصاد این کشور و کاهش وابستگی به نفت راه‌اندازی شده است، ماکروسافت و سافت بانک هر دو اعلام کرده‌اند که در برنامه جدید این دولت برای توسعه موقعیت‌های کاری برای استارت آپ‌ها مشارکت خواهند کرد. تمرکز دولت برای سرمایه گذاری در دور تازه سرمایه گذاری‌ها، روز استارت آپ‌هایی است که به مراقبت‌های بهداشتی و ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی می‌پردازند.

محمد ادی، مدیر یکی از برنامه‌های سرمایه گذاری « مبادله» در این مورد می‌گوید: « بخش اصلی برنامه تازه دولت برای حمایت از استارت آپ‌ها، برنامه‌های تشویقی برای کاهش هزینه و کمک به اتصال آنها به شبکه تجارت جهانی است»

ابوظبی و دوبی در امارات متحده عربی، مانند سایر کشورهای با ثبات در خاور‌میانه در حال تلاش هستند تا سرمایه گذاری بیشتری روی شانس‌های نوظهور برای افزایش توان اقتصادی خود متمرکز کنند، و به اکوسیستم‌های محلی کمک کنند تا از وابستگی عمده به نفت بکاهند.

ابراهیم عجمی، رییس مرکز سرمایه گذاری مبادله، در این مورد می‌گوید: « سرمایه گذاری روی استارت آپ‌ها یک فصل جدید برای اقتصاد امارات و همین طور برای اقتصاد منطقه محسوب می‌شود، تلاش ما این است که از ایجاد شرکت‌های بزرگ بر پایه فناوری حمایت کنیم، چون در تصویر 10 تا 20 ساله آینده اقتصاد جهانی این شرکت‌های مبتنی بر تکنولوژی هستند که اقتصاد کشور‌ها را پیش خواهند برد. »

امارات متحده عربی، در حال حاضر سابقه‌ای ده ساله در زمینه سرمایه گذاری روی استارت آپ‌ها دارد، اما مدیر بنگاه مبادله امیدوار است که این بار سرمایه گذاری حتی از تجربه‌های قبلی این بنگاه هم سودآور‌تر باشد، مبادله کار خود را در 2007 آغاز کرده است ،و هر چند سرمایه گذاری‌اش در برخی استارت آپ‌ها مثل wework  و  slack  موفقیت آمیز نبوده است، 770 میلیون دلار سرمایه گذاری‌اش روی chipmaker ، و advanced micro devices سودی حدود 4 میلیارد و 25 میلیون دلار برای این بنگاه به همراه داشته است.

اولین سرمایه گذاری داخلی این بنگاه روی استارت آپی به نامه bayzat انجام شد که یک شرکت ارائه دهنده سیستم‌های اتوماسیون انسانی است، استارت آپ‌هایی مانند  wework هم هستند که قصد دارند برنامه‌های بلند پروازانه‌ای را با سرمایه گذاری‌های جدید دولتی آغاز کنند، هر چند ناظران به آینده آنها چندان خوش بین نیستند.

آقای عجمی معتقد است که سرمایه گذاران این روز‌ها بیشتر از قبل روی « اصول» شرکت‌هایی که قصد دارند در آن‌ها سرمایه گذاری کنند متمرکز می‌شوند، و تلاش می‌کنند پیش از سرمایه گذاری اطمینان حاصل کنند که موسسان استارت آپ‌ها برنامه‌های طولانی مدت برای کسب درآمد دارند. بنا‌بر‌این مبادله هم تلاش می‌کند پیش از سرمایه گذاری مساله بازه بازگشت سرمایه را پیش‌بینی کند، « ما در تلاش هستیم به یک رابطه پویا با مالکان استارت آپ‌ها برسیم، و از چگونگی سود‌آوری آنها اطمینان حاصل کنیم، درست مثل کاری که همه سرمایه گذاران این روزها در سر‌تا‌سر جهان انجام می‌دهند»

سرمایه گذاری ابوظبی روی استارت آپ‌ها هر چند سابقه‌دار است اما همواره با سوال‌های همراه بوده است، از آن جمله این که به غیر از سرمایه گذاری‌های خارجی صندوق مبادله، آیا تجربه موفقی از استارت آپ در خود امارات متحده یا سایر کشورهایی منطقه که ابوظبی در آن‌ها سرمایه گذاری کرده است وجود دارد یا نه.

هرچند نمی توان دقیقا استارت آپ موفقی را نام برد که برخواسته از خاک نفتی خاور‌میانه باشد، اما تمرکز امارات متحده روی یک پنجره تازه برای رها کردن اقتصاد کشور از انحصار نفت، می‌تواند زنگ خطر را برای رقبای منطقه‌ای امارات به صدا در بیاورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.