حال وهوای اقتصاد ایران و جهان در دهم مهر ماه ۱۳۴۸

پنج‌شنبه ۱۰/۰۷/۴۸

 

غلام‌رضا نیک‌پی شهردار تهران شد

 

در دهمین روز پاییز و آخرین روز هفته نیز نوسانات غیرعادی در بازار ارز ادامه یافت. نوسان‌های بازار ارز تهران ناشی از تصمیمات دولت‌های اروپایی و به ویژه آلمان غربی بود. روزنامه‌های امروز به نقل از آسوشیتدپرس نوشتند: «بانک مرکزی آلمان دیروز وارد بازار معاملات ارزی شد تا قیمت دلار را پائین آورد. این بانک به بانک‌های عضو وابسته خود اعلام کرد حاضر است دلار را به قیمت ۳.۸۳ مارک به آن‌ها بفروشد درحالی که قیمت دلار در بازار آزاد غروب سه‌شنبه ۳.۸۴۵ مارک بود.» بر اساس این گزارش سخنگوی بانک مرکزی آلمان غربی حاضر نشده درباره علت فروش ارزان‌تر دلار نسبت به بازار آزاد توضیح دهد. تا پیش از این تحولات نرخ برابری دلار و مارک، یک به چهار بود اما تقویت مارک سبب شد «دیروز توریست‌های خارجی که به آلمان آمدند، ناچار مارک کمتری در برابر دلارهای خود گرفتند.»

ثبات نسبی در قیمت لیره استرلینگ و کاهش نرخ برابری فرانک و مارک از رخدادهای بازار جهانی پول بود. طبق گزارش‌ها، ۱۰۰ فرانک فرانسه که در هفته گذشته با ۶۹ مارک آلمان غربی برابری می‌کرد، در این هفته نتوانست با بیشتر از ۶۴.۵ مارک مقابله کند. گزارش شده فرانسه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اقلام کشاورزی در اروپا، نگران گران‌شدن واردات از آلمان و کاهش ارزش صادرات خود به این کشور است. در همین حال نشست مشورتی بازار مشترک عصر روز چهارشنبه برگزار شد تا اثر ترقی ۵.۵ درصدی مارک بر صادرات کالاهای کشاورزی کشورهای عضو را بررسی کند.

بازتاب این تغییر و تحولات جهانی، گران‌شدن دلار و ادامه رکود معاملات مارک در بازار تهران بود. امروز نرخ فروش دلار در بازار آزاد به مرز ۸۰ ریال رسید. هر دلار آمریکا ۷۹ ریال خریده و ۷۹.۵۰ ریال فروخته شد. مارک آلمان غربی به ۲۱ ریال رسید و لیره انگلیسی ۱۸۸ ریال فروخته شد. فرانک فرانسه روی ۱۴.۵۰ ریال ایستاد. با این حال روزنامه اطلاعات نوشت: «قیمت مسکوکات طلا در بازار آزاد حدود ۱۰ ریال تنزل یافت.»

«انتشار طلای کاغذی» خبر دیگر اقتصاد جهانی بود که در رسانه‌های داخلی بازتاب داشت. بر اساس این خبر، وزیران دارایی ۱۰ کشور صنعتی موافقت کردند که از نقشه صندوق بین‌المللی پول دایر بر نشر طلای کاغذی حمایت کنند. «شوایتزر» رییس صندوق تصمیم گرفته بود که در ۳ سال آینده معادل ۹ میلیارد دلار برای این کار تخصیص دهد. وزرای دارایی کشورهای صنعتی در نشست پاریس در این باب گفت‌وگو کرده بودند و به نوشته روزنامه اطلاعات «موافقت وزیران با تصمیم صندوق برای محافل مالی غیرمنتظره نبود.»

از مهم‌ترین خبرهای داخلی امروز، انتخاب شهردار جدید پایتخت بود. در پی استعفای جواد شهرستانی، نخستین شهردار انتخابی تهران، انجمن شهر در عصر چهارشنبه جلسه فوق‌العاده خود را با حضور ۲۶ نفر از اعضا برگزار کرد. حسین فرهودی، رئیس انجمن شهر تهران، پس از اعلام رسمیت پنجاه‌وچهارمین جلسه انجمن، دلیل تشکیل این جلسه فوق‌العاده را رسیدگی به استعفای شهرستانی عنوان کرد و گفت: «برای انتخاب شهردار جدید، اشخاص مختلف و خصوصیات آن‌ها را از جهات مختلف سنجیدیم و نظر به این‌که انتخاب شهردار برای تهران ضرورت دارد و به سبب کارهایی که در تهران می‌شود مانند تشکیل نمایشگاه و دیگر کارها، مصلحت ندیدیم که این مطالعات طولانی بشود و در نتیجه بعد از شش ساعت بحث به نتیجه رسیدیم.» س‍پهر، دیگر عضو انجمن تهران هم گفت: «نظر اعضای انجمن این بود که شهردار تهران باید شخصی باشد که در حد وزارت ردیف شغلی داشته و از نظر اجتماعی و شهری، وارد و آشنا به امور شهر و مسائل شهر تهران باشد و مطالعاتی شد که چنین شخصی را در نظر بگیریم.»
عضو انجمن شهر تهران ادامه داد: «این شخص آقای دکتر غلام‌رضا نیک‌پی، وزیر سابق آبادانی و مسکن است.» این عضو انجمن پایتخت در ادامه به سوابق تحصیلی و شغلی کاندیدای شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: «در مقام ریاست شورای عالی شهرسازی، یکی از کارهای مهمی که انجام داده، نوسازی مناطق زلزله‌زده خراسان که از لحاظ سرعت عمل و انجام کار مورد توجه ذات اقدس شاهانه قرار گرفته است.» عضو انجمن شهر در تشریح سوابق نیک‌پی گفت: «وی برای جلوگیری از گرانی مصالح ساختمانی اقدامات مجدانه مبذول داشت و در انجمن شهر حضور یافت و با قاطعیت عمل کرد. برای استرداد اراضی دولت از غاصبین خدمات بسیار کرده و برای اصلاحات شهری و عمران دهات، متحمل زحمات فراوان شده است.»

مشاور اقتصادی اکافه، سابقه وکالت دادگستری با پروانه درجه یک، صاحب‌منصب عالی‌رتبه در شرکت ملی نفت، معاون نخست‌وزیر، وزیر مشاور، وزیر آبادانی و مسکن، عضو شورای عالی حزب ایران نوین و دبیر هیأت اجرائیه ریاست کاخ جوانان از مناصب و شغل‌هایی بود که توجه اعضای انجمن تهران را به کارنامه نیک‌پی جلب کرد. پس از این توضیحات، فرهودی با بیان این‌که کاندیدای دیگری برای تصدی شهرداری تهران وجود ندارد، دستور رأی‌گیری را صادر کرد و در نهایت غلام‌رضا نیک‌پی به اتفاق آرای ۲۶ عضو حاضر در تالار انجمن شهر، به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شد. پس از اعلام نتیجه، رئیس انجمن شهر اعلام کرد: «از وزارت کشور استدعای صدور فرمان برای ایشان خواهم کرد.» در پایان نیز اعلام شد جلسه آینده انجمن شهر در روز دوشنبه، با هدف معارفه و استماع رئوس برنامه‌ها، با حضور حسن زاهدی، وزیر کشور و نیک‌پی، شهردار منتخب برگزار خواهد شد.

از حوزه شهری، خبر دیگر این بود که بامداد جمعه، پارک نیاوران «در پیشگاه شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو و با حضور نخست‌وزیر، وزرا، سناتورها، نمایندگان و جمعی از شخصیت‌های اجتماعی تهران» افتتاح می‌شود. وسعت پارک نیاوران ۶۴هزار و ۶۰۰ متر مربع اعلام شد.

دیگر خبر مهم امروز بخشنامه جدید بانک مرکزی بود: «از این پس، ورود مواد خوردنی، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی به موافقت وزارت بهداری نیاز دارد.» آن‌طور که از مفاد بخشنامه معلوم بود، نخستین بار وزارت اقتصاد این درخواست را مطرح کرده است و پس از بررسی‌های مختلف، در نهایت تاییدیه وزارت بهداری، به عنوان پیش‌نیاز موافقت با واردات مواد خوراکی و بهداشتی تصویب می‌شود.

نمایشگاه آسیایی هم هم‌چنان خبرساز است. در فاصله چند روز مانده به افتتاح بزرگ‌ترین رویداد اقتصاد جهانی در ایران، اعلام شد در روزهای برگزاری مقررات عبور و مرور وضع می‌شود و توقف در حاشیه اتوبان تازه‌تاسیس پارک‌وی [اتوبان چمران]، جاده اوین [خیابان سئول] و جاده پهلوی [خیابان ولی‌عصر] با محدودیت همراه است. طبق اطلاعیه شهربانی، از ۹ صبح الی ۱ بعدازظهر و ۱۶ تا ۲۰، جاده پهلوی از میدان ونک تا پارک‌وی از جنوب به شمال یک‌طرفه خواهد بود. روزنامه اطلاعات در ادامه سلسله گزارش‌های خود از این نمایشگاه نوشت: «آلمان غربی بزرگ‌ترین غرفه و چین ملی و سیلان کوچک‌ترین غرفه را دارد.» غرفه آلمان ۱۰هزار و غرفه چین ملی ۴۸ متر مربع وسعت دارد. نکته جالب دیگر این‌که هلند، بلژیک و لوکزامبورگ، غرفه مشترک برپا می‌کنند. اطلاعیه اداره نظارت بر مواد غذایی هم در نوع خود جالب بود. این اداره توصیه کرد: «خانم‌های خانه‌داری که تعهد کرده‌اند از میهمانان نمایشگاه آسیایی پذیرایی کنند، از درست‌کردن سالاد الیویه خودداری نمایند.»

امروز از حوزه صنعت هم خبر مهمی منتشر شد؛ این‌که رئیس کل «ماک» فردا شب به تهران می‌آید. سفر «زنون هانسون» رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل کمپانی ماک امریکا و «رایموند رردون» رئیس اجرایی ماک بین‌المللی با هدف توسعه فعالیت و افزایش تولیدات کارخانجات ماک ایران انجام می‌شود. گفته شده است مدیران ارشد ماک در طول اقامت در تهران، علاوه بر حضور در نمایشگاه آسیایی، از کارخانه و تاسیسات «شرکت سهامی تولیدی و صنعتی کاوه» بازدید به عمل می‌آورند. بررسی امکان ساخت موتور، گیربکس و دیگر قطعات کامیون‌های ماک در ایران از هدف‌های اصلی این سفر عنوان شده است.

روزنامه‌های پنج‌شنبه این خبرها را هم منتشر کردند:

  • انتشار آگهی استخدام استاد، دانشیار و دبیر توسط نیروی هوایی؛ حق‌التدریس هر ساعت اساتید ۴۰۰ تا ۶۰۰ ریال، دانشیاران ۳۰۰ تا ۴۰۰ ریال، دبیر دارای مدرک دکتری ۳۰۰ ریال، دبیر فوق‌لیسانس ۲۵۰ ریال و دبیر لیسانسه ۲۰۰ ریال تعیین شده است.
  • افزایش سپرده‌های مردم نزد بانک ملی؛ جمع کل سپرده‌های مردم نزد بانک ملی در پایان مرداد ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل، حدود ۱۱ میلیارد ریال فزونی داشته است.
  • تغییر در معاون هما؛ با حکم سپهبد خادمی، مدیرعامل هواپیمایی ملی، تیمسار سرلشکر علی‌اصغر رفعت جای خود را به تیمسار سرتیپ خلبان ستاد عبداله نورائی داد.
  • آغاز فعالیت تاکسی‌های تلفنی از بامداد شنبه
  • اعلام اسامی ذخیره‌های کنکور شبانه مدرسه عالی بازرگانی
  • آغاز مذاکرات نفتی ایران و کنسرسیوم از دوشنبه آینده
  • ادامه مذاکرات ترانزیتی ایران و شوروی
  • در جوار دانشگاه تبریز موسسات تکنولوژی دایر می‌شود.
آسیاییآلمان غربیاکافهبازار ارزبانک مرکزیحسن زاهدیشهردارمارکنمایشگاهنیک‌پیوزیر کشور
Comments (۰)
Add Comment